Alois Negrelli – význačný konstruktér kamenných mostů určených pro železnici. Pro Čechy má nedocenitelný význam, protože řídil stavbu tzv. Negrelliho viaduktu, nejdůležitější součásti pražsko-drážďanské dráhy.
Italský konstruktér, jenž byl za své zásluhy povýšen do šlechtického stavu a získal titul rytíře, řídil výstavbu viaduktu, který spojoval pražské Masarykovo nádraží přes ostrov Štvanici s Bubny. Most se může pyšnit hned několika prvenstvími. Je to historicky první železniční most přes Vltavu v Praze. Zároveň také druhý nejstarší po Karlově mostě. Svojí délkou se řadí mezi naše nejdelší železniční mosty severně od Alp. Celkově je v pořadí třetím nejdelším mostem v České republice. O projektu na výstavbu Karlínského viaduktu se jednalo od roku 1845, s výstavbou se začalo na jaře 1846, do provozu byl uveden v červnu roku 1850. Stavba byla původně svěřena českému technikovi Janu Pernerovi, ten však při tragické nehodě zemřel, takže vedením celého projektu byl pověřen Negrelli. Ve světovém měřítku se jednalo o stavbu vskutku ojedinělou, v této době se po celém světě totiž stavěly mosty ze dřeva. O tom, že Negrelli si dal na své pražské stavbě opravdu záležet, svědčí fakt, že viadukt přežil dosud největší povodeň, kterou Praha zažila v roce 2002. Při této povodni se osvědčily zkušenosti z povodně v roce 1945, která byla jen o něco málo ničivější.
Marie Kulinkovská
Nesouhlas se zpracováním Vašich osobních údajů byl zaznamenán.
Váš záznam bude z databáze Vydavatelstvím KAM po Česku s.r.o. vymazán neprodleně, nejpozději však v zákonné lhůtě.