Provizorní vůz

23.12.2014 | 00:00
Provizorní vůz

Padesátá léta pro automobilový průmysl znamenala desetiletí plné změn a novinek. Počátkem roku 1955 se začal sériově vyrábět nový model automobilu Škoda 440, kterému se neřeklo jinak než Spartak.

Dvoudveřový vůz se od začátku vyráběl s tím, že se jedná o provizorní vůz, než se začne v Mladé Boleslavi vyrábět zcela nový „lidový“ vůz. Provizorium vydrželo celých deset let až do doby, než vznikl v roce 1964 typ Škoda 1000 MB. První kus nulté série Spartaku se představil veřejnosti 1. května 1954. Během pěti let vzniklo 86 000 všech verzí tohoto slavného automobilu. Éra Spartaků skončila v roce 1959, kdy byl nahrazen Škodou Octavií. Konstrukčně škodovka vycházela ze svých předchůdců, kdy bylo použito až 80 % dílů ze starších modelů. Škoda 440, lidově nazývaná Spartak, nese označení počtu válců (4) a výkonu v koňských silách (40). Jeden čas se dokonce koketovalo s myšlenkou, že by se Škoda 440 mohla označovat jako Rival nebo Orlík. Prototyp s označením Orlík se dokonce předvedl návštěvníkům na výstavě v Bruselu. Vžitý název Spartak továrna přestala používat zřejmě proto, aby nedošlo k jeho záměně s nizozemskými motocykly Sparta. Lidé si na jeho název ale natolik zvykli, že mu tak říkali i nadále. Otázkou zůstává, kde se slavný pražský fotbalový klub inspiroval při vymýšlení svého názvu…

-mat-




počet zhlédnutí: 1369

tento článek najdete ve vydání: KAM po Česku leden - únor 2015

Máte zájem
o zásílání novinek?

Zadejte Vaši emailovou adresu a zajistěte si tak aktuality z České republiky.

Produkt byl úspěšně přidán do košíku
Produkt byl úspěšně odebrán z košíku

Děkujeme za Vaši odpověď,

Nesouhlas se zpracováním Vašich osobních údajů byl zaznamenán.

Váš záznam bude z databáze Vydavatelstvím KAM po Česku s.r.o. vymazán neprodleně, nejpozději však v zákonné lhůtě.

Váš hlas byl započítán. Děkujeme.