Omyl na pražském orloji

29.09.2015 | 20:42
Omyl na pražském orloji

Stojíte před Staroměstskou radnicí, okolo všudypřítomní turisté se svými selfi e, napjatě čekáte než bude celá. Pak se to stane. Vše ztichne, otevřou se namodralá okénka pod zlatým kohoutem a následuje krátká přehlídka apoštolů. Než se nadějete, okénka se zavřou, což doprovází onen kohout něčím, co připomíná kokrhání. Představení skončilo a dav se rozchází všemi směry.

Pražský orloj, asi největší turistická atrakce města, je prvně zmiňován Janem Táborským z Klokotské Hory ve „Zprávě o orloji pražském“ (1570). Táborský byl původně varhaníkem, ale živil se jako opisovač textů, v Praze měl dokonce krasopiseckou dílnu. Byl ale také orlojník. Ve své „Zprávě“ do všeobecného povědomí uvedl mistra Hanuše (také Jan Růže) jako tvůrce orloje a názor, že pražský orloj vznikl koncem 15. století. Táborský si jako věhlasný krasopisec dal záležet, aby „Zpráva“ odpovídala jeho věhlasu krasopisce. Kaligrafi cky ji zaznamenal na pergamenu vázaném v kůži, ozdobeném řadou kreseb. Poté ji věnoval Staroměstské radnici. Konšelům ale přišlo líto dát orlojníkům k používání tak krásně zdobený spis, proto se rozhodli udělat něco jako pracovní opis. Ten byl objeven teprve nedávno v soukromé sbírce a vykoupen Archivem hl. města Prahy. Byl také vázaný v kůži, jen hodně ohmataný a vyhotovitelem byl Matouš Carchesia Jablonský (Martin Kraus z Jablonného), písař kanceláře pražské, z poručení pana purkmistra a pánů Starého Města pražského v úterý den památný svaté panny Kateřiny, léta Páně 1587.

Když se ale podíváme do křesťanského kalendáře, zjistíme, že den sv. Kateřiny nepřipadl v roce 1587 na úterý, ale na středu. Mohl dobrý kopista, jakým Jablonský nejspíš byl, udělat tak fatální chybu? Co říci o člověku, který byl doslova fascinovaný osudem a dílem potulného alchymisty, astrologa a mága Johanna Georga Fausta (asi 1480–1540), o jehož životě vydal roku 1611 spis „Historia o životu doktora Jana Fausta, znamenitého čarodějníka, též zápisích ďábelských i čářích a hrozné smrti jeho, z vlastních po něm nalezených spisuv všem všetečným a bohaprázdným lidem“. Snad jen to, že se kopista, který psal pod humanistickým jménem Carchesia, nějak dostal k deníkům z Faustovy pozůstalosti. To by ale znamenalo, že se dobře orientoval ve spletitých uličkách historie.

Tomu nasvědčuje také fakt, že na stránce, kde se Táborský zmiňuje o mistru Hanušovi, který okolo 1490 sestrojil orloj, je připsáno slovo „omyl“. Opis tak zcela mění smysl originálu a nepřímo potvrzuje, že mistr Mikuláš z Kadaně sestrojil 9. října 1410 (před 605 lety) na Staroměstské radnici hodiny s astrolábem (přístroj pro určování polohy hvězd a Slunce), tedy pražský orloj.

Navíc když za tuto práci prý dostal v Praze na Koňském trhu dům. Je možné tomu věřit? Opis byl pořízen z originálu, který už neexistuje a nelze ho ověřit. Naznačuje však, že Jan Táborský se mýlil, když předpokládal vznik orloje až koncem 15. století. Přitom hodinář Mikuláš z Kadaně skutečně působil počátkem 15. století a také tvar astronomického ciferníku odpovídá tomuto období. Pražský orloj může být starší, než se předpokládalo, nejspíš opravdu vznikl v roce 1410 a sestrojil ho hodinář Mikuláš z Kadaně.

Marie Kulinkovská




počet zhlédnutí: 3367

tento článek najdete ve vydání: KAM po Česku říjen 2015

Máte zájem
o zásílání novinek?

Zadejte Vaši emailovou adresu a zajistěte si tak aktuality z České republiky.

Produkt byl úspěšně přidán do košíku
Produkt byl úspěšně odebrán z košíku

Děkujeme za Vaši odpověď,

Nesouhlas se zpracováním Vašich osobních údajů byl zaznamenán.

Váš záznam bude z databáze Vydavatelstvím KAM po Česku s.r.o. vymazán neprodleně, nejpozději však v zákonné lhůtě.

Váš hlas byl započítán. Děkujeme.