Učím se na cestách…

30.09.2014 | 17:52
Nora Dolanská

Narodila se u Vltavy, v turistickém ruchu působí od 70. let. Nejvíc se naučila v městě u Dunaje, ve Vídni, kde pracovala sedm let. Během té doby se Nora Dolanská poprvé přihlásila do výběrového řízení na ředitelku Pražské informační služby (Prague City Tourism). Vyšlo to o pět let později.

Co jste převzala do své profesní praxe z Vídně?
„Na cestách“ jsem se skutečně hodně naučila. Profesně i lidsky. Rakušané dělají cestovní ruch opravdu špičkově. Mají podobně krásnou zem a krásná města jako my a umějí dotáhnout věci do konce. Od nich jsem se naučila, jak jednotlivé věci vypracovat do podrobností. Jen namátkou: oni dokážou vystavět přístupy bez bariér, posílit městskou dopravu o prázdninách, kdy do města míří nejvíc turistů. Rakušáci se dokážou radovat ze života, ale v tomhle ohledu se atmosféra s Prahou už vyrovnává.

Jste narozená v Praze, můžete něco prozradit o svých láskách – pražské architektuře, oblíbených čtvrtích, odrazu města v kultuře, třeba v obrazech…
Jsem křtěná Vltavou. Jsme prostě rodina, která sem několik generací patří. Vyrůstala jsem v Libni, pak jsme se přestěhovali do Holešovic, ale nejvíc se mi líbilo na Letné, kam jsem chodila na Gymnázium Nad Štolou. To je nejen poutavá čtvrť, ale myslím, že jsem tady prožila jedno z nejhezčích období svého života. Postupně jsem se zamilovávala do různých architektonických slohů – byly sezony, kdy jsem upřednostňovala středověk, pak přišlo období, kdy mě okouzlila secese. V současné době jsem při výběru „nej“ exteriérů nebo interiérů stylově jednodušší, lineárnější. To, co se mi líbí, bývá rovné a jasné... Geniální mi připadá konstruktivismus, takové domy a vily se stavěly na Babě, na Letné – třeba Veletržní palác vypadá přepychově ve své jednoduchosti. A lásky umělecké? Jen v umění by šlo o hodně dlouhý výčet – Hollarovy rytiny, Slavíčkovy nebo Šetelíkovy obrazy, umělecké fotografi e… A z vážné hudby Dvořák, Mahler, Grieg…

Praha je v současné době v první desítce nejoblíbenějších turistických cílů. Je to málo, nebo moc?
Neznám krásnější město, než je Praha. A pořád platí, že magnetem je pro turisty právě ona. Ale jenom s Hradčany vše nestojí a nepadá. Jde „jen“ o skvělý odrazový můstek do světa elitních metropolí. Konkurence v Evropě je tak velká, že o sobě prostě musíme dávat vědět. Nemůžeme mlčet. Skvěle se prodávat celému světu znamená mimo jiné víc si uvědomovat skvělé bonusy z cestovního ruchu, třeba existenci exkluzivních obchodů. A víc asijských turistů zase do Prahy přiláká další investory. Městská turistika zase „jede“.

Jak na to, aby Praha pořád lákala?
Musíme ji umět lépe „prodávat“. Najít další možnosti a způsoby, jak si město užít. Přáli bychom si, aby se k nám turisté z dálek i ti tuzemští vraceli znova. Musíme jim nabídnout daleko větší kulturní záběry, novinky, nové budovy… Kromě stabilně stejné „top“ desítky nejvyhledávanějších míst v Praze se dnes návštěvníci zajímají nejen o centrum, ale také o další čtvrti, Žižkov, Holešovice, Strašnice nebo o technické památky – táhne Ekotechnické muzeum v Bubenči, muzeum v Podolské vodárně. Oblíbené jsou i pražské pasáže. Trendové jsou na první pohled lokální záležitosti, ty v sobě ovšem nesou silnou autentickou výpověď. Připravujeme vycházkové trasy, které pěším pomohou poznat Prahu „jinak“, vytipovat atraktivní místa, třeba poznat město z výšky.

Cestovnímu ruchu se může dařit tam, kde se líbí život domácím…
Zatím jsme pro „naše“ turisty vytvořili dva projekty. Zveme je do Prahy, snažíme se návštěvníkům vytvořit vycházkové trasy, které je osloví. Specifi ckou skupinu chceme vždy oslovit s ohledem na věk nebo zájmy.
Velmi oblíbené se stávají koncerty pod širým nebem. Letos za velké účasti posluchačů zahrála Česká filharmonie i orchestr FOK. Proběhl Ratolest Fest – zážitkový festival pro rodiny s dětmi na pražské Náplavce, kde se podobné aktivity výborně rozvíjejí. Na podzim se uskuteční druhý ročník festivalu světla Signál – zařadil se hned po své premiéře mezi deset nejúspěšnějších festivalů, které představují místa uměleckým způsobem, tzv. videomappingem, audiovizuálním uměním. Netušené metamorfózy Prahy se hned napoprvé zúčastnilo čtvrt milionu lidí! Těšíme se, že i letos tuto akci svou účastí podpoří.

Turistický ruch musí mít také své výhledy. Co zajímavého se bude dít v Praze?
Příští jaro budeme otvírat město ve velkém stylu na Staroměstském náměstí… Celý rok 2015 proběhne ve znamení sportovních aktivit, volného času a aktivní turistiky. V Praze se uskuteční také velká klání v hokeji nebo lehké atletice. A rok 2016 bude věnován Otci vlasti, Karlu IV. – plným právem. Ale o tom zase jindy.

Nora Dolanská
Od února 2013 je ředitelkou Pražské informační služby – Prague City Tourism. Předtím působila na pražském magistrátu jako koncepční specialistka pro kulturu a cestovní ruch, sedm let vedla pobočku agentury CzechTourism ve Vídni. Bohaté zkušenosti má i z Asociace českých cestovních kanceláří nebo Německé centrály pro cestovní ruch, jejíž českou pobočku v 90. letech v Praze založila a 5 let úspěšně řídila.




počet zhlédnutí: 4463

tento článek najdete ve vydání: KAM na výlet Praha 2014

Máte zájem
o zásílání novinek?

Zadejte Vaši emailovou adresu a zajistěte si tak aktuality z České republiky.

Produkt byl úspěšně přidán do košíku
Produkt byl úspěšně odebrán z košíku

Děkujeme za Vaši odpověď,

Nesouhlas se zpracováním Vašich osobních údajů byl zaznamenán.

Váš záznam bude z databáze Vydavatelstvím KAM po Česku s.r.o. vymazán neprodleně, nejpozději však v zákonné lhůtě.

Váš hlas byl započítán. Děkujeme.