Co je to informační centrum?

27.12.2007 | 00:12
Co je to informační centrum?

Byť otázka prostá, odpověď už tolik ne. Soudě podle názvu, je určeno především potřebám turistů, odtud turistické. Dále pak má poskytovat informace, proto informační, a slovo centrum, to směřuje lidi, tedy turisty, do jednoho místa.

Toliko povrchní rozbor. Ale jenom těžko mohu říci, že se jedná o název oficiální. Setkáte se také s názvy jako Městské informační centrum (MIC), Regionální informační centrum (RIC), Regionální turistické informační centrum (RTIC), Krajské informační centrum (KIC) nebo Informační centrum bez přívlastku (IC). Do tohoto výčtu patří také kratší verze jako Infocentrum nebo Íčko. Možná už tušíte v čem je problém. Správně, turistům je jedno, jak se infocentrum jmenuje, ale není jim jedno, co, kdy a od kolika do kolika nabízí. Pokud to jsou na prvním místě předměty a materiály, které ze své podstaty nejsou schopny poskytovat jakékoliv informace o daném místě, potom je něco špatně. Stejně tak otevírací doba, která nepočítá s víkendy. Ale musím objektivně připustit, že je velký rozdíl v tom, z jakých zdrojů je infocentrum financováno. A protože se jedná o opravdu složitou problematiku, požádal jsem raději o její přiblížení osoby z nejpovolanějších.
Luděk Sládek, šéfredaktor magazínu KAM po Česku

Agentura CzechTourism
Turistické informační centrum je ve většině případů prvním spojovacím článkem mezi turistou a příslušným regionem. Od spokojenosti se získanými informacemi se odvíjí i pohled turisty na chování regionu. Hustotou sítě těchto zařízení se můžeme chlubit. Problémy však jsou s kvalitou jimi nabízených služeb. Kritika z řad turistů je zaměřena především na nedostatečnou otevírací dobu, neschopnost domluvit se cizími jazyky a neochotu obsluhujícího personálu. Agentura CzechTourism koordinuje systém tzv. oficiálních turistických informačních center, které na základě smlouvy mohou užívat jednotný symbol a jeho přiznání vyžaduje plnit několik základních pravidel. Tato pravidla jsou stanovena tak, aby každý turista věděl, že to je místo, kde získá v potřebné kvalitě požadované informace. Těchto zařízení je nyní cca 300 a podmínky na zařazení do tohoto seznamu se postupně zpřísňují, a tím dochází i k zkvalitňování jejich služeb.
Ing. Petr Kratochvíl, ředitel odboru regionálního, CzechTourism

Asociace turistických informačních center
Při hodnocení činnosti turistických informačních center můžeme dojít k různým závěrům. Naše hodnocení může být subjektivní, jestliže neznáme všechny aspekty činnosti těchto subjektů. Může být také objektivní, jestliže dokážeme porovnat porovnatelné a vzít v potaz standardy, podle kterých IC pracují. Činnost infocenter v ČR má svojí novodobou historii, datovanou od 1. poloviny 90. let minulého století. IC vznikala jako reakce na potřebu turistů a návštěvníků získávat informace. V současné době lze dělit IC do tří kategorií, a to obecní, soukromá či s částečnou veřejnou podporou. Infocentra jsou organizována v Asociaci turistických informačních center ČR. Jedná se o subjekt sdružující včetně poboček 170 infocenter, klasifikovaných ve třech kategoriích. CzechTourism eviduje TIC v jedné kategorii s deklarováním rozsahu služeb. Některá TIC nejsou nikde evidována. Kvalitu poskytování informací samotnými TIC ovlivňuje několik skutečností. Především jde o to, že neexistuje všeobecný standard pro tuto službu v ČR. To umožňuje různý způsob jejího poskytování. Není zajištěno standardní financování, resp. ve většině případů, ač se jedná o službu veřejnosti, je financována převážně zřizovatelem, což je v případě soukromých subjektů velmi obtížné. Finanční zajištění této služby má pak vliv na personální obsazení. Situace se mírně lepší, ale zdaleka není optimální. Pro zlepšení této situace, a tím i pro spokojenost turistů a návštěvníků, je nutná intenzivní spolupráce v této oblasti mezi MMR ČR, ATIC ČR, CzT, krajskými úřady a regionálními organizacemi (sdruženími) cestovního ruchu. Jedině vytvořením kvalitních podmínek potlačíme na minimum negativní hodnocení některých IC v ČR. Částečně mohou pomoci také sami turisté a návštěvníci, když budou o nekvalitní službě informovat veřejnost a také zřizovatele této služby. Osobně jsem přesvědčen, že většina IC pracuje profesionálně a poskytuje komplexní, pravdivé a objektivní informace.
Ing. Miroslav Foltýn, prezident Asociace turistických informačních center

Jak definovat turistické infocentrum
V letošním roce na odboru rozvoje a cestovního ruchu Magistrátu města České Budějovice proběhla implementace systému managementu jakosti a příprava certifikace turistického infocentra. Základním předpokladem pro úspěšné zavedení systému bylo správně pojmenovat hlavní funkce, které budou komlexně zahrnovat provoz informačního centra. Při zavádění systému byly nastaveny tyto základní funkce – informační, zprostředkovatelská a obchodní činnost. Na závěr snad jen konstatování, že Turistické informační centrum Magistrátu města České Budějovice obdrželo 12. prosince 2007 „Certifikát systému managementu jakosti dle ČSN EN ISO 9001:2001“. Schvalovací audit provedl renomovaný certifikační orgán – firma TÜV SÜD Czech.
Ing. Dagmar Baumruková, vedoucí odboru rozvoje a cestovního ruchu, Magistrát města České Budějovice


Obrázek č.0 Obrázek č.0



počet zhlédnutí: 3406

tento článek najdete ve vydání: KAM po Česku leden - únor 2008

Máte zájem
o zásílání novinek?

Zadejte Vaši emailovou adresu a zajistěte si tak aktuality z České republiky.

Produkt byl úspěšně přidán do košíku
Produkt byl úspěšně odebrán z košíku

Děkujeme za Vaši odpověď,

Nesouhlas se zpracováním Vašich osobních údajů byl zaznamenán.

Váš záznam bude z databáze Vydavatelstvím KAM po Česku s.r.o. vymazán neprodleně, nejpozději však v zákonné lhůtě.

Váš hlas byl započítán. Děkujeme.