Víte, co mají společného krkonošské vánoční ozdoby, vlněné výrobky z Beskyd a dřevěné hračky z Orlických hor? A taky hořické trubičky, chleba z Lenory nebo víno ze Znojemska? Přece regionální značku kvality.
Výrobků – řemeslných i potravinářských – s regionální značkou udělovanou Asociací regionálních značek bychom po celém Česku našli už téměř tisíc, značky ale můžeme vidět i na některých restauracích, hotelích a penzionech. A stejnou značkou se chlubí i zážitky – třeba výroba ručního papíru ve Velkých Losinách v Jeseníkách, Chmelařské muzeum v Žatci nebo dětská prohlídka zámku v Děčíně.
Co ale vlastně jsou ty regionální značky a jak je poznáme? Poznáme je snadno – každý region si vybral symbol, který ho nějak charakterizuje, a jelikož všechny vytvořil jeden grafik, je už na první pohled znát, že k sobě patří. A to je dobře, protože i když je každá značka jiná, říká vlastně totéž – že výrobky nebo služby, které označuje, jsou určitě místní, kvalitní a šetrné k životnímu prostředí.
Bystrému oku jistě neunikne ještě jeden rozdíl – některé značky nesou označení regionální a jiné originální produkt. Ve skutečnosti to ale žádný rozdíl není. Název značky si stejně jako její symbol vybírají vždycky lidé přímo v regionu. Původní záměr byl propagovat skutečně „originální“ produkty, hlavně jako zajímavé suvenýry pro turisty na Šumavě, v Beskydech a Krkonoších. To bylo dávno, už v roce 2005. Od té doby značky postupně přibývaly i v jiných regionech, které si skromně myslí, že jejich produkty nejsou až tak originální, ale přesto jsou kvalitní a značku, potvrzující regionální původ, si zaslouží.
A jak ty místní, kvalitní a šetrné regionální a originální produkty najdeme? Chce to pozorně se rozhlížet nebo vyptávat. Čím dál více výrobků s některou značkou můžeme potkat v běžných obchodech s potravinami, zajímavé suvenýry by neměly chybět v žádném informačním centru v regionu, kde značka funguje, a „značkové“ zboží prodávají i další menší kamenné obchody podle svého sortimentu.
Nejlepší přehled ale získáte přímo u zdroje – tedy na www.regionalni-znacky.cz, kde jsou kontakty nejen na výrobce, ale i na jednotlivá prodejní místa.
Většina regionů je dobře známá a na první pohled čitelné jsou i symboly značek, i když... Tipli byste správně, co která značka znamená?
Krkonoše – otisk prstu (a zároveň vrchol Sněžky)
Beskydy – připomínka lidové architektury (a zároveň hlava ovce)
Šumava – voda a les (a zároveň pramen Vltavy)
Moravský kras – kapka krasové vody
Orlické hory – orlice
Moravské Kravařsko – kráva (při pohledu shora)
Górolsko Swoboda – rozeta – typický motiv místního lidového umění
Vysočina – kopce
Polabí – lipový list (a zároveň řeka Labe a její břehy)
Podkrkonoší – hory a to, co je pod nimi
Haná – obilný klas
Českosaské Švýcarsko – pískovcové „přesýpací hodiny“
Jeseníky – zvonek jesenický
Prácheňsko – zřícenina hradu Prácheň
Broumovsko – broumovské skály (a zároveň místní prameny)
Kraj blanických rytířů – svatováclavská přilbice
Železné hory – výr „Železnohoráček“
Moravská brána – motiv brány (a zároveň gotický hrad Helfštýn)
Zápraží – strom – buk z Voděradských bučin
Znojemsko – ještěrka zelená
Toulava – srdce
Opavské Slezsko – slezská orlice
Krušnohoří – hory a doly
Kraj Pernštejnů – dubový list
České středohoří – sopečné kopce
Poohří – voda
Kutnohorsko – chrám sv. Barbory (a zároveň královská koruna)
Nesouhlas se zpracováním Vašich osobních údajů byl zaznamenán.
Váš záznam bude z databáze Vydavatelstvím KAM po Česku s.r.o. vymazán neprodleně, nejpozději však v zákonné lhůtě.