(90 let)
Je důležité, jak vypadá a zejména jak funguje oblast veřejné správy? Každý to patrně vidí jinak a ve vícenárodním Československu v období první republiky to byl extra tvrdý oříšek.
Samostatné Československo po svém vzniku zdědilo dva naprosto odlišné správní systémy. V českých zemích rakouský a na Podkarpatské Rusi uherský, ke kterým se na Slovensku přidal v roce 1920 nový župní. Ten se ale v Čechách neujal. Praktická potřeba a národnostní nespokojenost vyvolaly snahu o novou reformu veřejné správy, aby veřejný, spolkový a politický život neustrnul. Ke sjednocení a důležité unifikaci došlo přijetím zákona č. 125/1927 (14. 7. 1927), který ustanovil uspořádání do čtyř zemí v čele se zemskými prezidenty, které jmenoval prezident republiky. Vznikají tak zemské úřady pro Čechy se sídlem v Praze, úřad v Brně pro zemi Moravskoslezskou, úřad pro zemi Slovenskou v Bratislavě a v Užhorodě pro zemi Podkarpatskoruskou. K hlavním jejich úkolům patřila hospodářská a správní činnost, tvoření norem, výkon správního soudnictví aj. Podřízené okresní úřady byly organizovány podobně, ovšem s menším rozsahem agendy. U obou úrovní byla vytvořena zastupitelstva, která byla ze dvou třetin volena a z jedné jmenována na dobu šesti let.
-ota-
Nesouhlas se zpracováním Vašich osobních údajů byl zaznamenán.
Váš záznam bude z databáze Vydavatelstvím KAM po Česku s.r.o. vymazán neprodleně, nejpozději však v zákonné lhůtě.