Nové Muzeum českého plakátu otevře své brány a nabídne pohled do historie masové kultury
V Praze 27. listopadu slavnostně otevřelo své brány muzeum, které ukáže historii jinak – skrze masovou a reklamní kulturu. Czech Poster Museum / Muzeum českého plakátu nabídne své první dvě výstavy, které se na zdech usídlí na celý rok. První expozice na téma Retro food porn – plakáty z dob první republiky a komunismu. Druhá expozice Nakupování za železné opony budou pro veřejnost přístupné od ledna 2018.
Tři patra Muzea českého plakátu nabídnou návštěvníkovi průlet českou vizuální historií od konce 19. století do roku 1989. Počínaje novou demokracií první republiky přes druhou světovou válku, nástup komunismu, éru budovatelství a normalizace až k sametové revoluci a návratu k demokracii.
Fenomén plakátu coby reklamního předmětu se zrodil ve Francii a nedlouho potom se tato móda přenesla i do Čech. Zde vytvořil první plakát již v roce 1891 Vojtěch Hynais. Ve sbírce muzea, která čítá téměř 600 plakátů, si můžete prohlédnout inovátorské a průkopnické práce ikon umění jako třeba Viktora Olivy, Václava Paty nebo Josefa Lady.
Zakladatelem muzea je Američan Glenn Spicker se svojí partnerkou Anetou Pažoutovou. Spickerova osobní záliba ve starých artefaktech nejprve vyústila v otevření Muzea komunismu v roce 2000 a nyní pokračuje Muzeem českého plakátu. Sám Glenn Spicker v Čechách podniká už dvacet let a krom muzeí vlastní i legendární klub U Malého Glena, Burrito Loco a další gastronomické podniky.
Retro food porn aneb Jídlo bylo vždycky nejdůležitější
Jídlo je symbolem blahobytu a kvality života. V dnešní době není třeba dělat televizní reklamy na chleba, ale za dob komunismu byl často použit i jako politický nástroj a propaganda. Na plakátech se o mouku bojovalo s imperialisty a zlevněné nedostatkové maso také dodala komunistická vláda, a tím se postarala o lid.
Nakupování za železnou oponou
Dvě patra muzea jsou věnována plakátům, jejichž pomocí ovládala komunistická vláda obyvatele země – skrze každodenní produkty. Rozmístění v různých místnostech muzea symbolizuje kontrolovanou společnost. Často velmi odvážný výběr barev, designu i samotných produktů skvěle ilustruje, jak nakupování za komunismu fungovalo a jaké zboží bylo nedostatkové a svým způsobem i mocné.
Nesouhlas se zpracováním Vašich osobních údajů byl zaznamenán.
Váš záznam bude z databáze Vydavatelstvím KAM po Česku s.r.o. vymazán neprodleně, nejpozději však v zákonné lhůtě.