Lidstvo se už po celé generace ptá, stvořil da Vinci robota, když jeho jiné objevy natolik předběhly svou dobu? Leonardo bezesporu patří mezi nejznámější umělce, přestože jeho záběr byl mnohem širší. Ideál renesančního člověka, vzdělaný, geniální, který pro vědění klidně překročil i církevní zákony.
Málo se už ví, že jej podobně jako létání fascinovala i lidská anatomie. Koncem roku 1513 žil v Římě a díky papežskému povolení tu mohl provádět pitvy v nemocnici Santo Spirito, v těsném sousedství Vatikánu. Řada badatelů tvrdí, že se jednalo o závěrečnou fázi jeho výzkumů. Ale není to pravda. Další pitvy na lidech mu papež zkrátka zakázal, protože Leonardovy závěry nebyly v souladu s církevní doktrínou o božském původu lidské duše.
Není divu, že šel raději církvi z očí. Dříve však, než roku 1516 přijal pozvání francouzského krále Františka I. z Valois, dostal pozvání, o kterém se nám ani nesnilo. Rok a půl před smrtí krále Vladislava Jagellonského (1516) vládl v Čechách Zdeněk Lev z Rožmitálu, nejvyšší purkrabí Českého království. Současníky byl popisován jako muž zpupný, lakotný, který žil životem renesančního velmože a kladl důraz na reprezentaci dvorským uměním. Historiky je považován za nejvýznamnějšího donátora umění jagellonské doby. Dobře mu byl znám Leonardův malířský věhlas a stejně tak jeho spory s církví. Jeho egu tak svitla naděje získat pro sebe největšího umělce té doby.
Obsah pozvání je nejasný, ale podle zápisu v účetní knize jej podpořil jáchymovským stříbrem, což stačilo. Podle dalších dvou dokladů, nepřímých, Leonardo přicestoval do Prahy někdy v polovině dubna 1515. První hovoří o ubytování italského hosta v Ludvíkově paláci v jižní části Starého královského paláce Pražského hradu. Není náhoda, že se jednalo o první stavbu v Praze v čistě renesančním slohu, podle návrhů Benedikta Rieda (1485). Druhým dokladem o jeho přítomnosti v Praze je skica „neznámého autora“, jež byla nalezena v archivu Nemocnice na Františku (lékařská péče je tu poskytována nepřetržitě od 14. století). Tato skica až nápadně připomíná studii pohybu lidské ruky, jež je podobná té, kterou Leonardo nakreslil v Římě v roce 1513. Věřím, že se podaří badatelům objevit i přímé doklady o Leonardově přítomnosti v Praze.
Luděk Sládek
foto © autor; Wikimedia Commons, Socha Leonarda da Vinci, Galleria degli Uffi zi, Florencie
Nesouhlas se zpracováním Vašich osobních údajů byl zaznamenán.
Váš záznam bude z databáze Vydavatelstvím KAM po Česku s.r.o. vymazán neprodleně, nejpozději však v zákonné lhůtě.