(120 let)
Vůz NW Präsident podnikl 21.–22. května 1898 propagační jízdu se čtyřmi cestujícími z Kopřivnice do Vídně. Tehdy trvala cesta dlouhá 328 km úctyhodných 24,5 hodiny, přičemž samotná jízda zabrala 14,5 hodiny. Dnes bychom se autem z Kopřivnice do Vídně dostali za pouhé tři hodiny.
Cílem propagační jízdy byla výstava konaná k výročí 50 let vlády Františka Josefa I. Po jejím skončení vůz získal rakouský automobilový klub, kde sloužil k zácviku řidičů. Po jeho prezidentovi dostal své pojmenování – německy Präsident. Jako muzejní exponát se ve 20. letech 20. století vrátil do Československa, kde si jej můžeme prohlédnout v Národním technickém muzeu v Praze. Funkční replika z roku 1977 se nachází ve sbírkách Technického muzea v Kopřivnici.
Automobil NW Präsident byl prvním továrně vyráběným sériovým vozem na našem území a jedním z prvních na světě. Vyrobila jej továrna Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft v Kopřivnici (něm. Nesselsdorf), přímý předchůdce pozdější automobilky Tatra. Vůz je 3,225 m dlouhý, 1,472 m široký, s rozvorem 1,7 m a pohotovostní hmotností 1 072 kg. Byl osazen dvouválcovým motorem Benz 2 750 cm3 s výkonem 5 koní (3,7 kW). Duchovním otcem vozu byl automobilový vynálezce Leopold Sviták.
foto © Wikimedia Commons
Pavel Edvard Vančura
Nesouhlas se zpracováním Vašich osobních údajů byl zaznamenán.
Váš záznam bude z databáze Vydavatelstvím KAM po Česku s.r.o. vymazán neprodleně, nejpozději však v zákonné lhůtě.