(45 let)
Legenda české železnice odchází na odpočinek. Elektrické jednotky řady 451 z let 1964–1968 a 452 z let 1972–1973 defi nitivně mizí z kolejí. Tyto vlaky se staly ikonou pražské příměstské dopravy.
Vlaky přezdívané Emilka, pantograf nebo panťák, nově také žabotlam představují nejstarší typy českých elektrických souprav pro kapacitní příměstskou osobní železniční dopravu. Ve své době znamenaly revoluci, oproti vlakům taženým lokomotivami měly značné zrychlení a odpadl též posun při změně směru jízdy. A byly vlastně i prvními nízkopodlažními vlaky. Dnes z vyrobených 62 kusů jezdí pouze jedna na městské lince S41 z Prahy-Libně do Roztok u Prahy a má před sebou poslední kilometry. Původně se počítalo s výrobou až 180 jednotek. V roce 2010 převedly České dráhy jednu jednotku do svých muzejních sbírek v Depu historických vozidel Lužná. Čtyřvozová jednotka váží 184 tun, je dlouhá 95,29 m a pohání ji stejnosměrný motor s odporovou regulací výkonu. Maximální rychlost byla 100 km/h a nabízela 300 míst k sezení a 380 k stání. Po roce 2000 je začaly nahrazovat nové elektrické jednotky řady 471, dnes marketingově nazývané CityElefant. S nadsázkou lze říct, že žábu nahradil slon.
Pavel Edvard Vančura, foto © Josef Jan Vančura
Nesouhlas se zpracováním Vašich osobních údajů byl zaznamenán.
Váš záznam bude z databáze Vydavatelstvím KAM po Česku s.r.o. vymazán neprodleně, nejpozději však v zákonné lhůtě.