(95 let)
I tak by se dalo nazvat létání ve 20. letech minulého století. V té době vznikly také Československé státní aerolinie (ČSA), a pokud si myslíte, že lety jednou z nejstarších leteckých společností byly bůhvíjaký zážitek, vězte, že jste na velkém omylu.
Cestování letadlem v této době patřilo k výjimečnému dobrodružství. Před letem se pasažéři museli podrobit velice důkladné přípravě. Museli se hlavně teple obléci, kožichy, rukavice a kulichy nebyly výjimkou. První aeroplány neměly kryté kabiny, takže cestující byli vystaveni silnému proudu vzduchu a chladnému větru. Ani sezení nebylo moc pohodlné, protože se sedělo na pytlích s poštou. Letadla se vypravovala zásadně za dobrých povětrnostních podmínek, pouze ve dne, od jara do podzimu.
Vraťme se ale k historii ČSA. Původní Československé státní aerolinie vznikly z popudu tehdejšího Ministerstva veřejných prací 6. října 1923 a od začátku byly ryze státní firmou. První let byl symbolicky naplánován na 28. října – v den 5. výročí vzniku Československa. Jak už tomu bývá, počasí si nevybírá, a tak se uskutečnil pouze oblet kbelského letiště. První let, na lince Praha–Bratislava, ČSA vypravily z letiště Kbely o den později. Až do roku 1930 provozovaly ČSA pouze vnitrostátní dopravu. První mezinárodní linku otevřely ČSA v roce 1930 do Záhřebu. Původní domácí letiště Praha-Kbely bylo v roce 1937 nahrazeno novým moderním mezinárodním letištěm v Ruzyni.
-mat-, foto: Letoun Farman F.60 Goliath ČS státních aerolinií (1929) © Wikimedia Commons
Nesouhlas se zpracováním Vašich osobních údajů byl zaznamenán.
Váš záznam bude z databáze Vydavatelstvím KAM po Česku s.r.o. vymazán neprodleně, nejpozději však v zákonné lhůtě.