„Dvanáctsettrojka“

28.09.2018 | 21:31
„Dvanáctsettrojka“

(50 let)
Jednalo se o nejrozšířenější malý užitkový vůz někdejšího Československa, který nejčastěji sloužil jako sanitka či pohřební vůz. Vyráběl se také jako mikrobus nebo valník. Symbol automobilového průmyslu reálného socialismu ukončil až reálný kapitalismus.
První prototyp mikrobusu 979/I vznikl ve Vrchlabí (1956), ale na víc nebyly peníze. V roce 1965 bylo rozhodnuto o výrobě Škody 1203, ale až v červnu 1968 byla svařena první karoserie. Prvně byl představen veřejnosti 14. 9. 1968 na strojírenském veletrhu v Brně a první vozy se začaly nabízet zákazníkům od října 1968. Automobil měl čtyřválcový motor s objemem 1,2 litru a výkonem 49 koní. Ve Vrchlabí bylo v letech 1968–1981 vyrobeno na 70 000 kusů s motory ze slovenské Trnavy, kam byla později převedena výroba. Na Slovensku dostal vůz silnější motor a označení TAZ 1 500. Vyráběl se tu do roku 1999, kdy výrobu odkoupila firma Ocelot ze Žacléře. Počáteční produkce 100 vozů ročně klesla tak, že dnes se tu dělají generální opravy, vyrábí karoserie a náhradní díly. „1203“, častovaná hanlivým „razdvatrojka, dvanáctsettroska či dunihlav“, byla hlučná, bez výkonu a přehřívala se, ale dala se také jednoduše opravit.
-red-, foto © Wikimedia Commons


Obrázek č.0



počet zhlédnutí: 2125

tento článek najdete ve vydání: KAM po Česku říjen 2018

Máte zájem
o zásílání novinek?

Zadejte Vaši emailovou adresu a zajistěte si tak aktuality z České republiky.

Produkt byl úspěšně přidán do košíku
Produkt byl úspěšně odebrán z košíku

Děkujeme za Vaši odpověď,

Nesouhlas se zpracováním Vašich osobních údajů byl zaznamenán.

Váš záznam bude z databáze Vydavatelstvím KAM po Česku s.r.o. vymazán neprodleně, nejpozději však v zákonné lhůtě.

Váš hlas byl započítán. Děkujeme.