Stezka železné opony

26.03.2019 | 19:40
Stezka železné opony

Ze severu Evropy od Barentsova moře až k Černému moři se v minulosti táhla takzvaná „železná opona“, která téměř 40 let rozdělovala Evropu na Východ a Západ. V místech, kudy vedla, je dnes vybudována evropská cyklotrasa – EuroVelo 13, také nazývaná Stezka železné opony (Iron Curtail Trail), která je součástí vznikající celoevropské sítě dálkových cyklotras EuroVelo.

Po svém dokončení bude tato trasa kopírovat linii bývalé železné opony, jež v dobách studené války rozdělovala Evropu na východní a západní blok.
Mezi Gmündem/Č. Velenicemi a Hohenau/Mor. Svätým Jánom vede označený úsek Euro­Velo 13 o délce 329 km územím Rakouska (regionem Weinviertel a Waldviertel) a ČR (přes kraj Jihočeský, Vysočina a Jihomoravský).
Územím jižní Moravy prochází celkem 105 km trasy EuroVelo 13, v Dolním Rakousku v oblasti Weinviertel pak 114 km trasy. Jedná se o poměrně nenáročné úseky, které zvládnou i méně trénovaní jedinci. Většina úseků z celkové trasy vede po málo frekventovaných komunikacích, lesních cestách a bývalých signálkách, a nabízí tak dostatečný komfort i bezpečí. Není proto nic snazšího než se vydat po modrobílém čtvercovém logu s kruhem žlutých hvězd, číslem 13 uprostřed a názvem trasy.
Část stezky vedoucí jižní Moravou vás provede Národním parkem Podyjí kolem návštěvnického centra v Čížově, kde si můžete prohlédnout 350 m zachovalé železné opony včetně strážní věže. Dále pokračuje do významných historických a vinařských center – Znojma a Mikulova. V Mikulově stojí za to si prohlédnout novou Stezku svobody, jež vypráví příběhy lidí, kteří se pokusili železnou oponu překročit.
Za Mikulovem stezka vstupuje do Lednicko-valtického areálu, území zapsaného do seznamu světového kulturního dědictví UNESCO. Historii železné opony dokumentuje Muzeum železné opony ve Valticích, které bylo zřízeno v budově bývalé celnice. Českou republiku opouští Stezka železné opony nedaleko soutoku dvou největších řek regionu – Moravy a Dyje.
Smutnou historii železné opony dokumentují po celé délce trasy desítky bunkrů (tzv. řopíky) a pevností budovaných před druhou světovou válkou.
Železná opona dělící území více než 40 let náhle dlouhodobě zpřetrhala stávající hospodářské a sociální vazby. Od otevření hranic a obzvlášť od momentu připojení České republiky k EU však existuje bezpočet snah o oživení a zatraktivnění příhraničního regionu a jeho oboustranně přesahující rozvoj, jehož cílem je ochránit a zachovat Zelený pás jako páteř jedinečného spojení mezi přírodním a kulturním dědictvím. Zachovat ho jako živoucí památník dobových dějin dalším generacím, který by se měl stát podporou dlouhodobého turistického rozvoje v regionu pro pěší i cykloturistiku.

Úvodní foto: Památník železné opony u Čížova

Více na https://ev13.eu


Obrázek č.0 Muzeum československého opevnění v Šatově,
pěchotní srub MJ – S3 Zahrada Zámek Mikulov Kolonáda Reistna ve Valticích Znojmem na kole Obrázek č.6 Obrázek č.7



počet zhlédnutí: 5313

Mluvená verze se připravuje.
tento článek najdete ve vydání: KAM na výlet Cyklo 2019

Máte zájem
o zásílání novinek?

Zadejte Vaši emailovou adresu a zajistěte si tak aktuality z České republiky.

Produkt byl úspěšně přidán do košíku
Produkt byl úspěšně odebrán z košíku

Děkujeme za Vaši odpověď,

Nesouhlas se zpracováním Vašich osobních údajů byl zaznamenán.

Váš záznam bude z databáze Vydavatelstvím KAM po Česku s.r.o. vymazán neprodleně, nejpozději však v zákonné lhůtě.

Váš hlas byl započítán. Děkujeme.