Beseda o negativních dopadech středočeské dálnice D3  Přidat aktualitu

22.05.2019 | 11:33
Beseda o negativních dopadech středočeské dálnice D3

Město Jesenice ve spolupráci s iniciativou Alternativa středočeské D3 pořádá 23. 5. v 18 00 ve společenském sále v budově Městského úřadu v Jesenici besedu o projektu dálnice D3 a jeho důsledcích pro okolí. O středočeském úseku dálnice D3 se někdy říká, že je nutný, přínosný a definitivně schválený. Ani jedno z těchto tvrzení není pravdivé: jde o stavbu s vysoce negativními dopady, jejíž realizace není nutná a jíž lze zabránit.

Na konci října 2018 podalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) přes varování odborníků a nesouhlas řady obcí žádost o umístění stavby – 60 km kontroverzní středočeské dálnice D3 (dále SD3). O co vlastně jde?
SD3 v tzv. západní variantě prosazuje ministerstvo dopravy a cíleně vytváří dojem, že je to stavba nutná, přínosná, o níž je již definitivně rozhodnuto. Ani jedno z těchto tvrzení není pravdivé. SD3 neřeší ani dopravní situaci středočeského regionu (tu by spíše zkomplikovala), ani dopravu dálkovou: nevede totiž do Prahy, jak se obecně soudí, ale do dopravní zácpy u Jesenice. Tady má být připojena na nedostavěný okruh, a místo mobilitě obyvatel přispěje nanejvýš mobilitě zboží přepravovaného kamiony. SD3 je jedním z nejkontroverznějších, technicky nejnáročnějších (přemostění Sázavy, tunely okolí Jílového aj.), nejdražších (cena se odhaduje na 60 MLD Kč) a také nejzbytečnějších dálničních úseků v ČR. Její dopady jsou zřejmé: emisní a hluková zátěž – obyvatelé Jesenice dobře vědí, o čem je řeč –, ohrožení zdrojů vody a vodního režimu krajiny, rozvoj eroze, umocnění povětrnostních extrémů (povodně/sucho), omezení půdních zdrojů a zemědělství, ničení rekreačního potenciálu území, devastace krajiny a snížení její prostupnosti, ohrožení socioekonomického rozvoje obcí atd. Nejde ovšem jen o samotné těleso dálnice. Ta s sebou nese další stavby, pro Jesenici jde zejm. o tzv. vesteckou spojku, která, ač se to dlouho neříkalo nahlas, směřuje k podobě dálničního propojení D3 a D1 a prospěch z ní nebudou mít okolní obce, ale spekulanti s pozemky, kteří získali parcely kolem původní trasy Pražského okruhu a nechtějí se vzdát snadného výdělku na úkor životního prostředí místních obyvatel.
Jako podklad zmíněné žádosti o umístění stavby použilo ŘSD dokumentaci DUR, která obsahuje fatální chyby a o níž soudní znalci prohlásili, že není k takovému účelu vůbec způsobilá (pracuje se zastaralými podklady, údaje o území neodpovídající realitě, odborné posudky chybí nebo jsou nedostatečné, pracuje se s účelově zkreslenými studiemi, maskují se problematická místa, nerespektují se předpisy Ministerstva dopravy aj.).
A podstatná informace na konec: o dálnici ještě není rozhodnuto! SD3 je v podstatě stále pouze záměrem Ministerstva dopravy, resp. Ředitelství silnic a dálnic a s ním spojené stavební lobby. Stavbu lze upravovat – nebo jí také zcela zabránit. Polemiku se škodlivou dálnicí, osvětu veřejnosti i boj za alternativní řešení si za svůj smysl vytkla Alternativa středočeské D3, nezávislý spolek občanů a obcí, který zároveň prosazuje alternativní řešení dopravní situace.


Program besedy:
• úvodní slovo – Ing. Pavel Smutný, starosta města Jesenice
• středočeská D3: aktuální situace a souvislosti, představení iniciativy Alternativa
středočeské D3 – PhDr. Roman Andres, předseda iniciativy Alternativy středočeské D3
• zkušenosti s ŘSD: poučení z historie – Ing. Renata Voláková, zastupitelka města Jesenice
• politická rovina schvalování dopravních staveb: udržitelná doprava v zájmu občanů?
hosté: JUDr. Zdeněk Hraba, PhD., senátor, Ing. Ladislav Kos, senátor, Tibor Švec, starosta
obce Vestec
• řízení o umístění stavby: co mohou obce dělat pro zlepšení projektu ŘSD či jeho
neuskutečnění - JUDr. Michal Bernard, PhD.

⦁ Obhajoba dálnice je postavena na zcela falešných tvrzeních
1.    „Už je rozhodnuto, že dálnice bude a kudy povede – musíte se s tím smířit“. Věc je stále otevřená a je možné ji ovlivnit. Důležitá správní řízení (územní, stavební aj.) ještě nezačala, je napadána platnost EIA, zdroje financí nejsou k dispozici. Ev. stavbu plánuje ŘSD začít v roce 2024, velmi pravděpodobně však tento termín nebude dodržen.
2.    „Dálnice D3 vás přivede rychleji do Prahy“ Dálnice D3 do Prahy nevede, má být připojena na dosud nedořešený a problematický okruh u Jesenice, při čemž odtud odpovídající spojení s městem chybí. V případě realizace SD3 = dopravní katastrofa. Proto nesmí být SD3 postavena dříve než obchvaty Benešova, Olbramovic a Miličína, nové MÚK a zkapacitnění na I/3, které tuto silnici učiní průjezdnou a bezpečnou.
3.     „Dálnice vyřeší dopravní problémy regionu“. Dálnice stávající problémy převážně neřeší a nové způsobí - je totiž řešením pro tranzit. Zdejší dopravní problémy však souvisí s příměstskou dopravou, cestní sítí uvnitř regionu a trestuhodně zanedbanou silnicí I/3. V případě realizace dálnice by dopravní zátěž území ještě více vzrostla a místní lidé schytali všechny negativní důsledky.
4.    „S dálnicí přiteče voda“. Problémy s vodou se stavbou SD3 nekončí, ale začínají. Místo hospodaření a vodní soběstačnosti vnucuje Krajský úřad a ŘSD obcím závislost na dodávkách, zvyšování vodního dluhu v krajině a nákup vody. Dopustit, aby voda z krajiny mizela, dopustit zničení zdrojů stavbou dálnice a pak vodu prodávat může být strategie, jak lidi ovládat či vydírat.
5.    „Zkvalitnění života v regionu“. Dosud region profituje z málo dotčené krajiny a turistického ruchu, což je však dálnicí ohroženo. SD3 neuleví kraji hluku, emisí a stresu z dopravy, ale přispěje k jejich plošnému zvýšení. SD3 totiž především nabídne cestu kamionům, kterých se např. v Německu snaží zbavit a způsobí zamoření okolní krajiny průmyslovými stavbami.
6.    „Dálnice uleví přetíženým silnicím od dopravy“. Dálnice naopak indukuje další dopravu: 60 – 90 % přidané kapacity se podle expertních studií zaplní do 5 let. Okolní obce budou velmi tvrdě zasaženy při uzávěrách dálnice, okolní silnice budou v prioritě údržby až po dálnici. Sama realizace D3 je v nedohlednu, zatímco vážnější problémy s již připraveným řešením jsou kvůli ní odsouvány.
Dálnice představuje pro obce vážná rizika – příklady ze života
1. Místní zdroje vody, které dosud užíváte, budou pravděpodobně v souvislosti s dálnicí znehodnoceny nebo zaniknou úplně a namísto nich (možná) budete připojeni na dodávky z dálkových přivaděčů za tržní ceny distributorů.
2. Při uzávěrách dálnice, kdy bude doprava vedena přes obce a menší silnice, možná dojde k mnohému poškození statiky obytných domů, a v souvislosti se stavbou také k sesuvům, splachům zemědělské půdy, chátrání lesa, změny trasy vyvěrajících vod a jiným, pro vlastníky obtížně dokazovatelným jevům. Náhradu vzniklých škod bude možné po ŘSD vymáhat jen velmi obtížně.
3. Už nebudete moci kvůli neustálému hluku z dálnice otevřít v noci okno, posedět v létě na zahradě, jít svobodně na procházku krajinou na houby, s dětmi, se psem aj. Hluk se šíří na     kilometry daleko, paradoxně jsou na tom lépe domy těsně u protihlukových zdí.
4. Mnoho lidí ve Vašem okolí přijde o své pozemky, nebo pozemky ztratí svojí prodejní hodnotu, nebo jim budou při tzv. „dočasném záboru“ poničeny. Náprava i ev. finanční náhrada bude po ŘSD velmi těžko vymahatelná.
5. Příliv levné pracovní síly, odliv produktivních lidí, rozvoj logistických center, skladů, průmyslových objektů, živelná výstavba sídel (viz D1 u Prahy), stres v širokém okolí dálnice...
6. Pracovní příležitosti v obci a dostupnost potravin a dalšího zboží se zhorší. Nebude tlak pracovní příležitosti vytvářet - lidé budou nuceni dojíždět za prací jinam. Každodenní obchody se budou muset realizovat mimo obec, zpravidla ve vzdálenějších obchodních řetězcích zaměstnávajících levnou pracovní sílu.
7. Blízké okolí vaší obce se na mnoho let může proměnit v nekonečné staveniště se všemi negativními doprovodnými jevy jako např. hluk, prach, nepořádek, dopravní omezení, kontaminace odpady, námezdní dělníci apod.  
8. Nedodržení slibů: Zkušenosti s ŘSD v obdobných projektech (D0, D8, jihočeská D3 aj.) jsou vážným varováním, že středočeská D3 dost možná nebude postavena v avizovaném období, nebudou dodržena kompenzační opatření a nebude mít slibovaný přínos - úleva od dopravní zátěže, rychlá dostupnost vzdálených velkých měst, zlepšení pozice nerozvinutých obcí. Naopak bude vystavena s vážnými vadami a riziky pro obce. 
9. V okolí dálnice bude krajina pozvolna vysychat a bude zranitelnější před suchem a vedrem, které bude intenzivnější jak na dlouhodobém staveništi, i u hotové dálnice. Bude docházet k intenzivnější půdní erozi, sesuvům půdy či splachům poblíž dálnice.
  
⦁ Projekt SD3 trpí řadou vad a nemůže naplnit očekávání příznivců
1.  Negativní vliv na zdraví obyvatel a kvalitu jejich života. Prašnost, škodliviny z dopravního provozu a průvodních staveb, kontaminace vody a půdy, rušivé světlo, omezení pohybu v krajině, stres. Permanentní hluk i přes protihluková opatření. Globálního obchod má přednost před zdravím lidí.
2.  Odborná revize projektu SD3 odhalila řadu fatálních technických vad. Např. nesoulad stavby s technickými předpisy, založení pilířů mostu přes Sázavu v poddolovaném území, problémy s geotechnickým průzkumem aj. Otázkou také je, zda stavbu, která byla schválená v řízení EIA jako čtyřproudá rychlostní silnice pro rychlost 120 km/h lze považovat za plnohodnotnou dálnici.
3. Nikde a nikým není zaručeno avizované převedení stávající zátěže ze silnice 1/3 (tzv. Benešovská) v případě existence dálnice. Dle EIA (2010) je navíc SD3 projektována nepochopitelně na dopravní kapacitu v r. 2030. Pokud očekáváme i nadále zvyšování intenzity dopravy v čase, pak po uvedeném roce SD3 přestane kapacitně vyhovovat svému účelu.
4. Projekt má nehospodárné a neprůhledné financování a odčerpává tak značnou část prostředků, odborné kapacity i pozornosti od menších, avšak mnohem potřebnějších dopravních staveb. Předražený projekt SD3 zaplatí občané přispívající daněmi do státního rozpočtu, i když většina z nich nebude jeho uživateli. Evropská unie pravděpodobně tuto stavbu nebude financovat.
5.  Náklady a ztráty významně převažují ev. zisky a přínosy dálnice. Absurdně vysoká pořizovací cena (1 miliarda Kč / 1 km dálnice) tvoří pouze jen asi jednu pětinu skutečných nákladů, které by byly vynaloženy na provoz/údržbu/opravy v horizontu uvažovaných 100 let užívání dálnice. Ekonomická výhodnost této investice nebyla nikdy nezávisle doložena.
6.  Výše investice na 60 km SD3 jsou uváděny účelově, podle okolností. PR materiály KÚ a ŘSD uvádí v médiích nižší náklady než interní situační zpráva ŘSD (2016). Zde uvedená cena je 60 mld. Kč a zpráva NKÚ č. 10/2015 dokazuje, že při obdobných akcích ŘSD překračuje rozpočet přibližně o 50 %. Jsou tak vysoko překročeny náklady srovnatelných staveb v ČR i např. v Německu.
7.  Důkladná studie nákladů a přínosů investice pro ČR, resp. Středočeský kraj, resp. pro dotčený region zatím chybí. Je nezbytně nutné její vypracování skutečně nezávislou institucí a na základě aktuálních dat!
8.  Špatná příprava a absurdní anachronismus středočeské D3: projekt z 80. let, posouzení EIA na základě dat 1960-2010, územní a další schvalovací řízení po roce 2018, plánovaná realizace 2024-28 (velmi pravděpodobně však po 2030!). Kontroverzní podklady, zdůvodňování potřeby, sporné přínosy. Toto má být řešení pro potřeby ČR v nadcházejících 100 letech (doba fungování dálnice)?
9. Příprava staveb dálnic trvá ŘSD v průměru 13 let (dle zprávy 17/05 NKÚ). Řešení stávajících dopravních problémů s pomocí SD3 je z časových důvodů nereálné. Mnohem rychlejší, účinnější i levnější je realizace alternativních opatření.


Alternativy jsou výrazně levnější, časově i technicky dostupnější
Alternativa středočeské D3 požaduje efektivní, pro všechny obyvatele regionu dostupný systém dopravy a kvalitní silniční síť pro lidi, ne pro zahraniční kamiony!
Dálnice je řešení pro dálkovou tranzitní dopravu – dotčené území však trápí problémy příměstské dopravy a hrozby plynoucí ze zanedbaného stávajícího stavu, zejména kolem silnice I/3 a nepropojenost obcí. I kdyby se SD3 realizovala, reálně nebude v provozu dříve než po roce 2030 a to je nepřijatelné.
Hrubý odhad nákladů na alternativní řešení je zhruba 10x levnější, než náklady na SD3. Řešení je představeno na webu www.alternativad3.cz.
V zásadě jde o tato řešení:
⦁ odstranění kritických míst silnice I/3: obchvaty obcí Benešov, Olbramovice, Miličín a nové mimoúrovňové křižovatky Benešov, Jírovice, (Petrovice), Miličín (subvarianta V3b trasy D3), vyloučení průjezdu kamionů obcemi;
⦁ zkapacitnění silnice I/3: 4 pruhy z Mirošovic do Benešova či Olbramovic (křížení s II/18), dále střídavý 3pruh, vyloučit 2pruh;
⦁ další úpravy cestní sítě v území: obchvaty Křešic (II/18), Jílového, Netvořic, řešení pro Kamenný přívoz, Týnec nad Sázavou aj.;
⦁ posílení veřejné dopravy a její integrace s osobní dopravou: P+R parkoviště, kyvadlová autobusová doprava k železnici, terminály bus/vlak/os. auta/kola (efektivní dopravní mix)
⦁ IV. železniční koridor - je blízko dobudování, jeho potenciál projekt dálnice zcela ignoruje
Kontakt:
www.alternativad3.cz




 











 




























 




hhh








 




 











 




























 



 



 










 



























 












 



 










 



























 






















 


Obrázek č.0 Obrázek č.0



Máte zájem
o zásílání novinek?

Zadejte Vaši emailovou adresu a zajistěte si tak aktuality z České republiky.

Produkt byl úspěšně přidán do košíku
Produkt byl úspěšně odebrán z košíku

Děkujeme za Vaši odpověď,

Nesouhlas se zpracováním Vašich osobních údajů byl zaznamenán.

Váš záznam bude z databáze Vydavatelstvím KAM po Česku s.r.o. vymazán neprodleně, nejpozději však v zákonné lhůtě.

Váš hlas byl započítán. Děkujeme.