(120 let)
České vlastenecké vzepětí koncem 19. století dosáhlo v podobě Národního muzea, Národního divadla a Jubilejní zemské výstavy svého vrcholu. Ale ještě tomu něco chybělo… První česká lokomotiva.
Ve druhé polovině 19. století Čechy a Moravu postupně protkávala hustá železniční síť, odpovídající průmyslovému významu v rámci monarchie. Na vzniku tratí se podílely mnohé ryze české firmy včetně výrobců vagonů. Ale co naplat, to nejviditelnější a zároveň technicky nejsložitější na české železnici chybělo – lokomotiva. Ono zkonstruovat a vyrobit funkční parní stroj mohla jen technická elita. Češi se výzvy nezalekli. Byli poháněni jednak snahou uspět v pomyslném klání s Němci a Rakušany stůj co stůj a také železničním konstruktérem Františkem Maříkem a jeho syny Bohumilem a Václavem. Společně pracovali v První českomoravské továrně na stroje v Libni Emila Kolbena a Čeňka Daňka, kde se Bohumil stal v roce 1892 ředitelem. V roce 1898 prosadil vznik oddělení pro stavbu lokomotiv, jehož vedoucím byl pověřen Václav. Velké slávy 28. dubna 1900, kdy představili první českou lokomotivu, se jejich otec ale nedožil. Stroj vyjel z bran továrny s vlasteneckým pozdravem NA ZDAR na tendru a svou spolehlivostí se rychle prosadil mezi konkurencí. Lokomotiv typu c. k. 97, u ČSD pak jako 310.0, se vyrobilo až do roku 1913 celkem 228 kusů.
-liban-, foto © Wikimedia Commons, autor Michal Maňas
Nesouhlas se zpracováním Vašich osobních údajů byl zaznamenán.
Váš záznam bude z databáze Vydavatelstvím KAM po Česku s.r.o. vymazán neprodleně, nejpozději však v zákonné lhůtě.