(190 let)
První železnice na dnešním území Prahy a po dráze z Českých Budějovic do Lince též druhá nejstarší veřejná železnice v kontinentální Evropě vznikla v první polovině 19. století. Podle císařského privilegia měla dráha vést z Prahy přes Kladno a křivoklátské lesy až do Plzně.
V roce 1825 zažádali o koncesi hrabě Kašpar Šternberk a hrabě Eugen z Vrbna, právo k postavení dráhy získali 30. 7. 1827. Trať vyměřoval Joachim Barrande a při této práci objevil bohaté naleziště zkamenělin Skryjská jezírka. Od 21. 5. 1830 byla dráha v provozu od Brusky neboli Bruské (Písecké) brány poblíž dnešní stanice Praha-Dejvice do stanice Kladno-Vejhybka. Ještě téhož roku byla prodloužena přes Stochov do Lán, roku 1833 až do polesí Píně na Křivoklátsku. Vybudováním Chotkovy silnice roku 1831 byla napojena na Malou Stranu a dále přes Karlův most na centrum Prahy. Nový majitel, kníže Egon II. z Fürstenberka, byl v roce 1839 císařem Ferdinandem I. Dobrotivým zproštěn povinnosti dostavět trať až do Plzně, protože se původní plán ukázal nereálným. Roku 1863 byla dráha přestavěna na normální rozchod a parní provoz, roku 1866 byla prodloužena na nádraží Bubny. Zestátněna byla roku 1923.
Pavel Edvard Vančura, foto: Budova nádraží Bruska (Praha, Dejvice) © Wikimedia Commons
Nesouhlas se zpracováním Vašich osobních údajů byl zaznamenán.
Váš záznam bude z databáze Vydavatelstvím KAM po Česku s.r.o. vymazán neprodleně, nejpozději však v zákonné lhůtě.