KAM na výlet Cyklo 2021

27.05.2021 | 20:30

Milí čtenáři,
cyklista, který ještě nebyl zasažen předjíždějícím zpětným zrcátkem do lokte, netuší, o jaký „zážitek“ byl připraven. „Hupsnout tygra“ do příkopu a v lepším případě vyváznout jen s modřinami je z kategorie zázraků. Poslanci proto v dubnu schválili novelu zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, která zpřesňuje požadavky na bezpečné předjíždění cyklistů. Nově ukládá základní boční odstup 1,5 m, který se snižuje na 1 m v místech, kde je rychlost omezena na 30 km/h. Toto neplatí pro jízdu například v cyklopruhu. Také bude možné při předjíždění cyklisty přejet plnou bílou čáru.
Odstup 1,5 m nově zakazuje těsné předjetí cyklisty, má tedy předcházet jedné z nejnebezpečnějších situací, kterou cyklista nemá takřka možnost odvrátit. Přitom takto nebezpečné předjíždění mělo za následek až 20 % nehod s těžkými následky, v 98 % případech u cyklistů. Policie to dosud řešila v duchu „není žalobce, není soudce“. Schválení novely však vzbudilo i vlnu nevole. Problém nastává třeba u veřejné dopravy. Autobus o šířce 2,6 m, cyklista jede asi 60 cm od krajnice a při šířce řídítek 70 cm zasahuje do vozovky až 1,3 m. Správný cyklista při předjíždění uhne víc ke kraji, a zmenší tak svůj prostor na 1 m. To znamená, že předjetí dle novely zákona je takto možné na vozovkách o šířce 4,9 m a více. U předjíždění osobními auty se jedná o šíři vozovky 4,4 m a vyšší. Otázka tedy zní, vyskytují se cyklisté více na rovných a širších úsecích silnic prvních a druhých tříd, nebo například na horských silničkách třetích tříd, kde jejich šíře má 4–4,5 m. Zde se tedy stává předjetí cyklisty protizákonným?
Žádný řidič na světě neodhadne přesně šíři vozovky od oka. Stejně jako žádného „piráta silnic“ novela nepřibrzdí, žádného řidiče nepřinutí se věnovat plně řízení. Řidiči namítnou, že bezpečné předjetí bude možné za předpokladu, že vás cyklista uslyší, protože nemá v uších sluchátka, a uhne ke kraji. Podobně jako si na úzkých silnicích nebudou cyklisté vynucovat jízdu vedle partnera, ale pojedou alespoň během předjíždění za nebo před ním. Čeká nás vědomé porušování zákona, nebo se začneme učit jezdit ve „vláčcích“ za cyklisty? Nic z toho není nutné! Vše je jen o vzájemném respektu, toleranci a ochotě vcítit se do situace toho druhého. Tak uvidíme…
Luděk Sládek, šéfredaktor




Máte zájem
o zásílání novinek?

Zadejte Vaši emailovou adresu a zajistěte si tak aktuality z České republiky.

Nyní na Google Play
Produkt byl úspěšně přidán do košíku
Produkt byl úspěšně odebrán z košíku

Děkujeme za Vaši odpověď,

Nesouhlas se zpracováním Vašich osobních údajů byl zaznamenán.

Váš záznam bude z databáze Vydavatelstvím KAM po Česku s.r.o. vymazán neprodleně, nejpozději však v zákonné lhůtě.

Váš hlas byl započítán. Děkujeme.