(130 let)
Před příchodem elektřiny byly tramvaje v Praze poháněny koňmi. František Křižík však věřil novému zdroji pohonu a Jubilejní zemská výstava v roce 1891 byla skvělou příležitostí pro jeho prezentaci. Původně zamýšlel trať od kotviště holešovického přívozu ze Štvanice.
Trať první elektrické tramvaje v Praze vedla nakonec od lanové dráhy na Letné, která stoupala od Vltavy k Letenskému zámečku. Osmisetmetrová trasa tramvaje začínala právě u Letenského zámečku a vedla Oveneckou ulicí ke vchodu do Stromovky. Křižík obstaral dva otevřené vozy jednoduché konstrukce (Schuckert a Ringhoffer). Práce na stavbě započaly v květnu, v červnu byly již koleje v Ovenecké ulici a v červenci proběhly testovací jízdy. Slavnostní zahájení provozu bylo v sobotu 18. července 1891. Trať sloužila do roku 1900 a její koleje byly odstraněny v letech 1903–1904. Letenská dráha existovala sice velmi krátkou dobu, položila však základy dnešní více než stočtyřicetikilometrové tramvajové sítě. Již v roce 1897 existovaly další elektrifikované tratě (Praha–Libeň–Vysočany, Smíchov–Košíře a Žižkov–Vinohrady). S dalšími lety přibývaly nové, v roce 1927 přesáhla délka sítě 100 km (Hlubočepy).
Pavel Edvard Vančura, foto © Pavel E. Vančura
Nesouhlas se zpracováním Vašich osobních údajů byl zaznamenán.
Váš záznam bude z databáze Vydavatelstvím KAM po Česku s.r.o. vymazán neprodleně, nejpozději však v zákonné lhůtě.