Pobočka Alšovy jihočeské galerie Mezinárodní muzeum keramiky v Bechyni se v první polovině tohoto roku přestěhovala z původních prostor bývalého zámeckého pivovaru do nově zrekonstruované budovy bývalého Domu služeb v Novodvorské ulici.
Slavnostní otevření budovy proběhlo 14. srpna a představeny jsou dvě výstavy. Obě instalace Černobílé: nic není a přitom je | výběr porcelánu a keramiky ze sbírek AJG a Mimo kruh | Mezinárodní sympozium keramiky v Bechyni jsou k vidění až do 10. 1. 2022.
První výstava s názvem Černobílé: nic není a přitom je návštěvníkům představí výběr porcelánu a keramiky ze sbírek AJG. Každý z nás se zajisté setkal s úslovím „Nedívej se na svět černobíle“. Jsou to ale právě ty nejjednodušší premisy, které často podněcují k rozsáhlému dialogu a inspirují ty nejhlubší pohnutky lidského vnímání. A právě tato dualita je naším výchozím bodem pro pokračující prezentaci bohatých keramických sbírek Alšovy jihočeské galerie v Bechyni. V nové a rozsáhlé expozici představí AJG sympoziální i zakoupená díla napříč časem až po nejnovější sbírkové přírůstky. Všechny do jednoho vyzývají svým zpracováním, použitým materiálem a motivy k zamyšlení, na jaký konec spektra je lze umístit, a zdali nakonec neskončí v pomyslné „šedé zóně“.
Druhá výstava Mimo kruh představí výsledky 29. ročníku Mezinárodního sympozia keramiky v Bechyni, který tentokrát tematizuje keramiku jako materiál současného umění. Jedno z nejstarších sympozií na světě si letos klade za cíl zkoumat mediální přesahy, vystoupit ze zažitých hranic oboru a přitom zachovat respekt k povaze a specificitě materiálu. Přivítá šest umělců, kteří na médium nahlíží z jiné perspektivy. Mezi nimi italského účastníka Benátského bienále z roku 2017 Salvatora Arancia, japonského umělce Naa Matsunagu, který ve své tvorbě kombinuje keramickou hlínu se dřevem a malbou, a Marca Chiandettiho, který hlínu využívá jako stěžejní materiál, i když je výsledné dílo často nakonec vyrobeno z něčeho jiného. Zastoupeny jsou i tři umělkyně. První z nich je ve Švédsku žijící Ivana Králíková, používající hlínu v rámci svých experimentálních i sociálně-kritických projektů. Mexická umělkyně Jimena Mendoza ve své objektově orientované tvorbě propojuje odkazy na ikonografii, literaturu, mytologii, vizi a představy o vesmíru. V performativních dílech Barbory Dayef se hlína objevuje zejména v surovém nevypáleném stavu, kdy slouží jednou jako přikrývka pro performera, jindy jako prostředek pro vznik antického sloupu s ručně vyrytými kanelurami.
Alšova jihočeská galerie se těší na vaši návštěvu.
Více informací na www.ajg.cz.
text a foto © Alšova jihočeská galerie
Alšova jihočeská galerie – Mezinárodní muzeum keramiky
Novodvorská 301, Bechyně
mobil: +420 725 956 339
e-mail: office@ajg.cz
www.ajg.cz
Nesouhlas se zpracováním Vašich osobních údajů byl zaznamenán.
Váš záznam bude z databáze Vydavatelstvím KAM po Česku s.r.o. vymazán neprodleně, nejpozději však v zákonné lhůtě.