(170 let)
Talentovaný malíř Emanuel Krescenc Liška se narodil 19. dubna 1852 v Mikulovicích do rodiny správce statku Matyáše Lišky a jeho manželky Veroniky. Krátce nato se rodina přestěhovala do Milevska, kde otec umírá, a Emanuel s matkou se stěhuje do Prahy, kde umírá i matka, když bylo Emanuelovi šestnáct let (1868).
V podstatě bez prostředků nastoupil na malířskou akademii, kde si místo studia vydělával na živobytí kresbami, ilustracemi, doučováním nebo coby asistent kreslení na gymnáziu. Jeho prvními úspěchy byla druhá cena na výzdobu Národního divadla za skici pro chodbu a zakázka pražského magistrátu na kopie Mánesovy kalendářní desky na staroměstském orloji. S Jakubem Schikanederem vyhráli soutěž na výzdobu královské lóže Národního divadla (1879), ale jejich historické vlysy shořely při požáru. Za peníze z obou cen odjel na akademii malířství do Mnichova. Po návratu namaloval velkoformátové obrazy Manfred a Astarka, za které získal státní stipendium. Později namaloval nástěnný obraz Ukřižování Páně pro Rafaelskou kapli v Klárově ústavu a získal i dvouleté Římské stipendium Klárovské. Podmínkou bylo vytvoření několika monumentálních obrazů s tematikou z římské historie a křesťanství. Roku 1888 byl jmenován profesorem figurální a dekorativní kresby na státní Uměleckoprůmyslové škole v Praze. Vedle biblických a církevních námětů maloval historické výjevy a ilustrace světové poezie, ale za života prodal jen málo obrazů. S Růženou Cífkovou si řekli ano u sv. Jindřicha v Praze 26. 9. 1892 a měli syny Jaroslava a Vladimíra Václava. Emanuel Krescenc Liška zemřel 18. 1. 1903 v Praze‑Bubenči na záchvat mrtvice a pohřben byl na Olšanských hřbitovech.
Josef Grof, foto © Wikimedia Commons
Nesouhlas se zpracováním Vašich osobních údajů byl zaznamenán.
Váš záznam bude z databáze Vydavatelstvím KAM po Česku s.r.o. vymazán neprodleně, nejpozději však v zákonné lhůtě.