Plnou parou lodí vpřed

27.05.2022 | 05:28
parolod01.jpeg

(205 let)
Mechanik a konstruktér Josef Božek představil v neděli 1. června 1817 ve Stromovce v náhonu Císařského mlýna v Praze­‑Bubenči první parní loď vlastní konstrukce v Čechách, tzv. paroloď. Byla dlouhá 13 metrů a široká téměř 3 metry.

Pronajatou nákladní loď vybavil Božek dvouválcovým parním strojem, který vytvořil podle anglického vzoru. Anglický parní stroj přivezl do Prahy hrabě Buquoy v dílech, které Božek složil. Úspěšnou prezentaci však překazila náhlá bouřka, při níž kdosi Božkovi v nastalém zmatku zcizil všechny vybrané peníze za vstupné, což jej tak rozlítilo, že svůj stroj rozbil a už se k této práci nikdy nevrátil. Josef Božek (1782–1835) byl český mechanik a konstruktér, který proslul zejména konstrukcí prvního parovozu v českých zemích. Jeho prezentace proběhla v Královské oboře 24. září 1815. Před vlastní parolodí sestavil nejprve cca 1,5 metru dlouhý model, který představil na rybníku ve Valdštejnské zahradě. Poté co zanevřel na parostroje, otevřel si vlastní podnik „Strojírny Božek a synové“, který se zabýval konstrukcí čerpadel pro vodárny. Vyráběl i vagóny pro koněspřež­nou dráhu České Budějovice – Linec stavitele Františka Gerstnera.

Pavel Edvard Vančura, foto © www.gmct.cz


Obrázek č.1



počet zhlédnutí: 187

tento článek najdete ve vydání: KAM po Česku červen 2022

Máte zájem
o zásílání novinek?

Zadejte Vaši emailovou adresu a zajistěte si tak aktuality z České republiky.

Nyní na Google Play
Produkt byl úspěšně přidán do košíku
Produkt byl úspěšně odebrán z košíku

Děkujeme za Vaši odpověď,

Nesouhlas se zpracováním Vašich osobních údajů byl zaznamenán.

Váš záznam bude z databáze Vydavatelstvím KAM po Česku s.r.o. vymazán neprodleně, nejpozději však v zákonné lhůtě.

Váš hlas byl započítán. Děkujeme.