(105 let)
Byly jich desítky. Byli mladí a prchali z Protektorátu, aby mohli bránit svou zemi proti nacistům. Toto je příběh Otty Špačka.
Narodil se 7. března 1918 v Bzicích na Náchodsku a před válkou ještě stihl absolvovat pilotní výcvik v Prostějově. Jeho dramatický útěk v „kostýmu“ trampa na nákladním vlaku vedl z Protektorátu do Polska a následně se jako mnozí přesunul přes Francii do Británie, kde se stal členem 313. československé stíhací perutě. Na rozdíl od svých kolegů měl štěstí, že v leteckých soubojích ve Francii, nad Lamanšským průlivem, Německem nebo v bitvě o Normandii či obléhání Dunkerquu přežil. Byl zraněn, přežil tři letecké havárie a 22. 1. 1942 byl hlavním aktérem nešťastné nehody. Seržant Špaček a seržant Konvalina prováděli simultánní letecký cvičný souboj, kdy Otto jako vedoucí přešel do střemhlavého letu, který ještě stačil vybrat, ale seržant Konvalina jej nevybral a zahynul. Vojenský soud kvalifikoval incident jako leteckou nekázeň a odsoudil Ottu ke třem měsícům mimo službu a k degradaci na vojína. Do vlasti se vrátil v srpnu 1945. Pracoval jako zkušební pilot ve Vědeckém leteckém ústavu v Letňanech, ale únor 1948 mu přinesl vyhazov a další emigraci. Měl štěstí, útěk do Německa se zdařil a přítel Charles Stojanov mu u sebe v Kanadě nabídl místo automechanika a karosáře. Velkou zálibou se mu stalo stavění kánoí, sjíždění řek a výpravy do neprobádaných oblastí v provinciích Alberta, Britská Kolumbie a Yukon. Otto Špaček byl po zásluze oceněn až po roce 1989, kdy mu byla navrácena původní hodnost, byl povýšen na plukovníka a na brigádního generála ve výslužbě. V roce 1993 se natrvalo vrátil do vlasti, kde 24. 9. 2007 v Praze zemřel.
-babok-, foto © Wikimedia Commons
Nesouhlas se zpracováním Vašich osobních údajů byl zaznamenán.
Váš záznam bude z databáze Vydavatelstvím KAM po Česku s.r.o. vymazán neprodleně, nejpozději však v zákonné lhůtě.