(135 let)
Mezi významnými českými lidmi není mnoho těch, kteří se vlastní pílí vypracovali od úplné nuly na samý vrchol. Karel Hrdlička mezi ně však patří.
Budoucí konstruktér a vynikající manažer se narodil 1. března 1888 v Poděbradech. Záhy přišel o otce a materiální poměry v rodině nebyly slavné, leč díky svému nadání mohl užívat ke studiu stipendia. Vystudoval Fakultu strojní v Praze a od roku 1913 začal pracovat jako konstruktér vagonů v Ringhofferových závodech. Po necelých deseti letech se stal tajemníkem Svazu zaměstnavatelů, kde se dostal do nejvyšších politických, průmyslových a bankovních kruhů. V roce 1924 nastoupil do Škodovky v Plzni a později byl od ledna 1929 pověřen jejím generálním ředitelem vedením ne příliš úspěšné automobilky v Mladé Boleslavi. Úkol zněl jasně. Zmodernizovat, dotáhnout Škodu na první příčku v prodeji aut. Přes mnohé peripetie, neúspěšné vývojové úkroky stranou, reorganizace výroby, úpravy strategie a technologické komplikace se mu podařilo vybudovat úspěšnou firmu, která v Mladé Boleslavi vyvíjela a vyráběla osobní i nákladní automobily, autobusy a trolejbusy. Úspěšný a bohatý muž na svoji práci nezanevřel ani po roce 1948, ačkoliv byl majetkově a příjmově velmi „přizpůsoben“ dělnickému státu. Přeložil například přes 6000 stran odborných textů ze tří jazyků pro automobilku a další zájemce. V rodinné konstruktérské tradici pokračoval i jeho mladší syn Petr, který stál u zrodu generačně nového vozu Škoda Favorit. Karel Hrdlička zemřel 7. 12. 1979 v Praze.
Vnuk Martin navazuje na své předky prací pro českou automobilku.
-babok-, foto © Wikimedia Commons; www.skoda‑storyboard.com
Nesouhlas se zpracováním Vašich osobních údajů byl zaznamenán.
Váš záznam bude z databáze Vydavatelstvím KAM po Česku s.r.o. vymazán neprodleně, nejpozději však v zákonné lhůtě.