(40 let)
Odvaha jít neprošlapanou cestou se vyplatila. Škoda Favorit bylo auto koncepčně jinak pojaté, které potřebovalo neotřelou karoserii. Cesta to ale nebyla snadná.
Vyvíjet automobil v socialistickém Československu byla činnost dobrodružná. Horu technických obtíží doprovázely komplikace s možnostmi tehdejších výrobních kapacit a nad tím vším bdělo bedlivé oko stranického vedení, které v listopadu 1982 zadalo pokyn k vývoji „nového pokrokového automobilu s karoserií v italském stylu“. Práce se rozeběhly, ale karoserie dlouho neměla žádné hmatatelné tvary. V březnu 1983 konstruktér Petr Hrdlička a pracovník zahraničního obchodu Andrej Barčák na autosalonu v Ženevě domluvili základní obrysy spolupráce s designerskou firmou Bertone. Předcházelo tomu ale několik neúspěšných jednání u konkurenčních firem. Italové se ale nezalekli šibeničních termínů na dodání „kopyt“ karoserií a přistoupili i na práci zadarmo, než se připraví smlouvy a ostatní formality. Během osmi měsíců měli připravit finální design, za další půlrok výrobní výkresy karoserie, o následujících šest měsíců později prototypy a 30. června 1985 měl být projekt nového automobilu hotov. Jejich nabídka byla nakonec perfektní. Za 28 milionů korun připravili vývoj hatchbacku, sedanu a kupé, vzor interiéru a výrobu 19 karoserií. Vše bylo stvrzeno a smluvně podloženo 1. 7. 1983 včetně již hotových prvních skic budoucího favorita.
-babok-, foto © Wikimedia Commons
Nesouhlas se zpracováním Vašich osobních údajů byl zaznamenán.
Váš záznam bude z databáze Vydavatelstvím KAM po Česku s.r.o. vymazán neprodleně, nejpozději však v zákonné lhůtě.