Lehké užitkové automobily Škoda 1203 debutovaly před 55 lety. „Dvanáctsettrojky“ se v sériové výrobě udržely bezmála půl století a v Československu se staly legendou.
Škoda 1203 s nosností 750 kg byla poprvé představena veřejnosti 14. září 1968, sériová výroba se v závodě ve Vrchlabí rozeběhla o více jak dva měsíce později, tedy 20. listopadu. Toto auto doprovázelo občany Československa od kolébky jako sanitka a vyprovázelo je i na jejich poslední cestě jako pohřební vůz.
Tento model jezdil třeba i ve Francii, Belgii nebo v Egyptě. V centrálně řízeném národním hospodářství tehdejšího Československa si nový vůz Škoda 1203 mohly objednat pouze státní či družstevní podniky a organizace. Do soukromých rukou se „dvanáctsettrojky“ dostávaly až jako ojeté. Na zahraničních trzích byla Škoda 1203 oproti tuzemsku dostupná i pro soukromníky.
Vývoj vozu se vlivem centrálně řízeného hospodářství protáhl na dvanáct let. Na jaře roku 1956 se vývojáři ve Vrchlabí pustili do práce. Ve světovém měřítku přitom šlo o progresivní koncepci se samonosnou jednoprostorovou karoserií umožňující přístup k motoru z interiéru. Vývoj vozu skončil v listopadu roku 1968. V kategorii užitkových vozů dodnes není samozřejmostí nezávislé zavěšení všech kol známé z dvanáctsettrojky, prospívající komfortu jízdy na tehdy často nekvalitních silnicích.
Konstruktéři navrhli nadčasově elegantní karoserii. První prototyp vyjel na silnice už v září 1956. Jenže automobilce se nedostávalo investičních prostředků na zavedení nové technologie samonosných karoserií, a tak Škoda zákazníkům prozatím nabídla nový model Š 1202 klasické koncepce – a podobu budoucí Š 1203 dál pilovala.
Ta se nejprve dostala k zákazníkům v roce 1969 jako kompaktní dodávková dvanáctsettrojka, která vážila jen 1 170 kilogramů. Dosahovala postačující nejvyšší rychlosti 90 km/h, při ustálené šedesátce jí naměřili spotřebu 11 litrů benzinu na 100 km.
Zájemci o nenáročnou a cenově dostupnou dvanáctsettrojku si ji mohli objednat ještě dvě desetiletí poté. Od dubna 1973 do srpna 1999 vzniklo v Trnavě přibližně 89 tisíc vozů všech provedení.
Škoda 1203 se stala nepřehlédnutelným symbolem československého motorismu 70. a 80. let minulého století. Často se proto objevovala na obrazovkách televizorů i plátnech kin. Zahrála si například ve známé scéně zásahu u zříceného letadla v seriálu „Sanitka“ (1984-1985), v prvních dílech série o básnících od režiséra Dušana Kleina nebo v nestárnoucí komedii dvojice Svěrák-Smoljak „Jáchyme, hoď ho do stroje!“ (1974).
Nesouhlas se zpracováním Vašich osobních údajů byl zaznamenán.
Váš záznam bude z databáze Vydavatelstvím KAM po Česku s.r.o. vymazán neprodleně, nejpozději však v zákonné lhůtě.