Století okřídleného šípu  Přidat aktualitu

20.12.2023 | 22:34
pr-stoleti-okridleneho-sipu.jpg

Před sto lety, tedy v prosinci roku 1923, byla zaregistrována ochranná známka Škoda. Ikonický letící šíp, pomyslně nesený třemi pery, symbolizoval rychlost a pokrok. Od té doby prošlo logo na kapotách značky Škoda mnoha změnami.

V roce 1895 spojili své síly Václav Laurin s Václavem Klementem, aby společně založili firmu na výrobu kol, z níž později vzešla automobilka Škoda. První logo v tomto příběhu zobrazuje kolo bicyklu zdobené lipovými květy, jež jsou mytologickým symbolem slovanských národů. K němu byla později přidána jména obou zakladatelů a jméno města, kde závod sídlil, tedy v Mladé Boleslavi.

Na znamení vstupu do nové éry v prvních letech 20.století byla společnost překřtěna na Laurin & Klement. Se změnou názvu se pojí i nové logo, ve kterém byly použity iniciály zakladatelů, které byly obkrouženy vavřínovým věncem. Logo v tomto provedení se používalo souběžně s další variantou téměř 25 let.

V roce 1924 se společnost ocitla v těžkých finančních problémech, proto bylo třeba najít nového obchodního partnera. Tehdy došlo ke spojení značky Laurin & Klement a plzeňských závodů Škoda. Od té doby byly vozy prodávány pod značkou Škoda.

Nové logo odkazovalo na obě značky, název Škoda byl lemován vavřínovým věncem. V této podobě bylo logo používáno 10 let, přestože existují stopy naznačující existenci jiného emblému již v roce 1923.

Roku 1926 si nechala Škoda patentovat logo modrokřídlého šípu. Šíp vyjadřuje pokrok, směřování do budoucnosti. Někdy se tvrdí, že autorem nápadu (stylizovaná hlava Indiána s čelenkou o pěti perech) byl obchodní ředitel společnosti Škoda Plzeň.

Modrý okřídlený šíp na vozidlech Škoda překonal i éru Sovětského svazu a zůstal nezměněn dlouhých 60 let. Doba změn nastává v roce 1991, kdy o dalším působení automobilky rozhoduje koncern Volkswagen. Proto byla v roce 1993 modrá nahrazena zelenou a kruh okolo se zvětšil, aby uvolnil prostor pro nápis Škoda Auto. Jako součást koncernu Volkswagen zažívá značka raketový růst. Zelený okřídlený šíp zůstává, ale barvě je připsán nový význam. Zelená odkazuje na ekologické smýšlení automobilky.

V průběhu let automobilka Škoda získala velmi dobré jméno, za které vděčí především prvotřídní kvalitě, spolehlivosti, praktičnosti a nadčasovosti svých vozů. Se vstupem do druhé dekády 21. století bylo opět přikročeno k osvěžení stávajícího loga. Okřídlený šíp se stal natolik známým, že mohl symbolizovat značku jako takovou, a proto byl nápis Škoda Auto z vlastního loga vyjmut.

V létě 2023 Škoda Auto představila zbrusu nové logo, které využívá slovní nápis Škoda. Aby nápisové logo získalo na výrazu, dostalo novou podobu s integrovaným háčkem, pracuje se symetrií a kombinací oblin a hran. Novinkou je i zvukové logo. Inspirací se stala symfonická báseň Vltava z cyklu Má vlast od světově proslulého skladatele Bedřicha Smetany. Zvukové logo je odvozeno z hravého a povznášejícího úvodního hudebního motivu, pramene řeky „vyzpívaného“ flétnami. I v přeneseném smyslu a v moderním podání syntetizátoru jde o začátek nové éry značky a zároveň o vyjádření úcty k její tradici i českým kulturním kořenům.


Aktuální logo společnosti Škoda Auto Logo používané od roku 2011



Máte zájem
o zásílání novinek?

Zadejte Vaši emailovou adresu a zajistěte si tak aktuality z České republiky.

Produkt byl úspěšně přidán do košíku
Produkt byl úspěšně odebrán z košíku

Děkujeme za Vaši odpověď,

Nesouhlas se zpracováním Vašich osobních údajů byl zaznamenán.

Váš záznam bude z databáze Vydavatelstvím KAM po Česku s.r.o. vymazán neprodleně, nejpozději však v zákonné lhůtě.

Váš hlas byl započítán. Děkujeme.