KAM na výlet Cyklo 2024

15.03.2024 | 18:53

Milí čtenáři,
zvláště cyklisté, ale i všichni, kteří se hodláte letos bezpečně pohybovat na šlapkách. Počet dopravních nehod s účastí cyklistů meziročně roste! V roce 2021 to bylo 3 994 nehod, v roce 2022 už 4 333. Roste i počet dopravních nehod zaviněných cyklistou, kdy v roce 2021 to bylo 2 672, v roce 2022 už 2 826, přičemž o život přišlo každý rok 20 lidí. Ovšem v roce 2023 to bylo již 39 cyklistů a 257 těžce zraněných. Nejvíce usmrcených má věková kategorie 65–74 let. Zde bych pouze poznamenal, že statistika neuvádí podíl elektrokol. Zajímavá je i statistika počtu nehod s nebo bez přilby. V roce 2009 to bylo z 2 585 nehod – 7 mrtvých s přilbou a 65 bez přilby. V roce 2011 z 2 925 nehod bylo 5 usmrcených s přilbou a 45 bez přilby. V roce 2015 při 3 148 nehodách bylo 12 usmrcených s přilbou a 56 bez přilby. Rok 2020 přinesl 3 297 nehod cyklistů, kdy 11 zemřelo s přilbou a 29 bez ní. V letech 2021/2022 to bylo při počtu nehod 3 122/3 382 s přilbou 12/13 a bez přilby 31/29 usmrcených a v roce 2023 nemělo 28 usmrcených cyklistů na hlavě přilbu. Statistika je neúprosná. Počet nehod s účastí či zaviněných cyklisty roste. Proto prosím, vždy s přilbou.
Dobré je vědět, že cyklista je z pohledu Zákona o silničním provozu řidičem. To znamená, že nesmí za řídítka pod vlivem alkoholu či jiných omamných látek. Je to jasné, srozumitelné, ale ne vždy dodržované. Statistiky hovoří jasně, poslední léta asistoval alkohol u bezmála třetiny nehod zaviněných cyklisty. Opilec na šlapkách má po 0,5 promile alkoholu v krvi téměř 1,5násobné riziko účasti na dopravní nehodě. U 1 promile je riziko být u dopravní nehody první 5násobné, při 1,5 promile už 22násobné a u 1,8 promile až 51násobné. Pro lepší představu, jedno malé pivo znamená pro řidiče za řídítky 6x větší riziko účasti na dopravní nehodě se zraněním.
Státní fond dopravní infrastruktury v roce 2024 podpoří až 76 cykloprojektů. Jedná se o stovky investovaných milionů, což je chvályhodné. Nejdražším projektem by mělo být vybudování cyklostezky Česká Kamenice – Kamenický Šenov, žadatelem je Česká Kamenice, cena 61 446 784 Kč. Hned za ní je cyklostezka Kojetín–Bezměrov, žadatelem je Kojetín, cena 49 192 580 Kč. Dalším velkým projektem bude cyklostezka sv. Zdislavy Nový Bor – Svor, úsek Cvikov–Svor, etapa č. 2, žadatelem je Cvikov, cena 27 468 337 Kč. Radost mi však dělají „stezky smíření“, tedy stezky pro chodce a cyklisty, jako je Krucemburk – Staré Ransko, podél I/11 Helvíkovice, 3. část, podél silnice I/26 obec Újezd, Blatnice pod Sv. Antonínkem, ale i stezky pro pěší a cyklisty Zdechovice–Spytovice, Větrná – Hasičská – křižovatka Hasičská II/209. Dobrou zprávou pro cyklisty je i rekonstrukce lávky pro cyklostezku Ohře v Mostově. Jak vidíte, je na co se těšit, tak věřme, že už letos.

Luděk Sládek, šéfredaktor




Máte zájem
o zásílání novinek?

Zadejte Vaši emailovou adresu a zajistěte si tak aktuality z České republiky.

Produkt byl úspěšně přidán do košíku
Produkt byl úspěšně odebrán z košíku

Děkujeme za Vaši odpověď,

Nesouhlas se zpracováním Vašich osobních údajů byl zaznamenán.

Váš záznam bude z databáze Vydavatelstvím KAM po Česku s.r.o. vymazán neprodleně, nejpozději však v zákonné lhůtě.

Váš hlas byl započítán. Děkujeme.