(50 let)
První prototypy osobního vozu Tatra 613 byly postaveny již v roce 1969. K prvnímu předání této ve své době skutečně reprezentační limuzíny vyšší střední třídy došlo ale až 6. dubna 1974 v počtu pěti kusů.
Tatra 613 je nástupcem druhé generace Tatry 603. V Československu vyvinutý vůz byl určený hlavně pro nejvyšší státní úředníky a funkcionáře vládnoucí komunistické strany. Vyráběn byl v pobočném závodě Tatra v Příboře v menších sériích a nebyl volně dostupný. Karoserie byla z dílny renomované italské firmy Carrozzeria Vignale a odlišovala se od předchozích, typicky aerodynamických karoserií Tatry. Vůz byl prostorný a pohodlný, se vzduchem chlazeným karburátorovým motorem V8, 2×2 OHC o objemu 3,5 l, umístěným nad zadní nápravou. Dosahoval výkonu 168 koní a u motorů se vstřikováním až 200 koní. Maximální rychlost vozu se v závislosti na výkonu motoru pohybovala od 190 km/h do 230 km/h. Vozidlo bylo vybaveno nejprve čtyřstupňovou, později pětistupňovou převodovkou. Nejdůležitějšími modely byly T613, T613-2, T613-3, T613-4 a T613 S (Speciál). Na bázi Tatry 613 byly také postaveny i sportovně karosované prototypy, jako je MTX Tatra V8 z roku 1991. Celkově bylo do roku 1995 vyrobeno okolo deseti tisíc vozů všech verzí.
-mf-, foto © Wikimedia Commons; Ondřej Ertl, Asterion
Nesouhlas se zpracováním Vašich osobních údajů byl zaznamenán.
Váš záznam bude z databáze Vydavatelstvím KAM po Česku s.r.o. vymazán neprodleně, nejpozději však v zákonné lhůtě.