Dálnice Vídeň–Vratislav

27.03.2024 | 21:08
Jevíčko – most nedokončené dálnice Vídeň–Vratislav

(85 let)
Exteritoriální dálnice Vídeň–Vratislav s označením A88 měla přes Moravu a východní Čechy spojovat Vídeň s Vratislaví v celkové délce 320 km. Dálnice se začala budovat 11. dubna 1939 a na našem území bylo rozestavěno 83 km.

Dálnice měla mít exteritoriální povahu, což znamenalo její oddělení od Česko­‑Slovenska po vlastním dokončení. Její vybudování měla zajistit společnost Reichsautobahn (RAB) na náklady Německa. To mělo zajistit také dopravní policii a celní službu. Na všech nájezdech se předpokládalo vybudování celnic. Československá vláda měla poskytnout zdarma pozemky. Profil dálnice byl stanoven na 28,5 m. Plány a pozemky byly připravené za tři měsíce. Dálnice se začala budovat 11. dubna 1939, ale 30. dubna 1942 byla její stavba v důsledku ekonomických potíží válčícího Německa zastavena. Rozestavěné úseky začínají na jihu v katastru obce Medlov na jižní Moravě a končí na severu v katastru obce Městečko Trnávka na severozápadě Moravy. Některé původní úseky byly později využity při výstavbě novějších silnic, např. v katastru Žebětína a Bystrce úsek výpadové čtyřpruhové komunikace v délce 3 km nebo část trasy dálnice D52 v katastrech obcí Syrovice a Sobotovice a silnice II/150 mezi Skalicí nad Svitavou a Svitávkou.

-mf-, foto © Wikimedia Commons; Pudelek, VasekM00


Pozůstatky dálničního mostu u Ostopovic



počet zhlédnutí: 234

tento článek najdete ve vydání: KAM po Česku duben 2024

Máte zájem
o zásílání novinek?

Zadejte Vaši emailovou adresu a zajistěte si tak aktuality z České republiky.

Produkt byl úspěšně přidán do košíku
Produkt byl úspěšně odebrán z košíku

Děkujeme za Vaši odpověď,

Nesouhlas se zpracováním Vašich osobních údajů byl zaznamenán.

Váš záznam bude z databáze Vydavatelstvím KAM po Česku s.r.o. vymazán neprodleně, nejpozději však v zákonné lhůtě.

Váš hlas byl započítán. Děkujeme.