(115 let)
Do rodiny majitele cihelny v Jevíčku se 18. června 1909 narodil Julius Mackerle. Budoucí konstruktér motorů, automobilový inženýr, vynálezce a zlepšovatel.
Studoval na Vysokém učení technickém v Brně, kde zkonstruoval své první motorové vozidlo, dvoumístný sportovní roadster s motocyklovým motorem JAP 1 000 cm³. Studium úspěšně zakončil v roce 1935 a začal pracovat jako konstruktér v plzeňské Škodovce, kde byl i vedoucím konstrukce vznětových motorů. Později působil v pražských Škodových závodech na Smíchově, kde pracoval i na velkých lodních motorech. V roce 1948 přešel do Tatry Kopřivnice a realizoval rekonstrukci vidlicového dvanáctiválcového motoru T 108. Jako šéfkonstruktér stál u koncepce vzduchem chlazených motorů Tatra. Podle jeho návrhu a pod jeho vedením vznikl v roce 1949 vidlicový osmiválec T603 (2 545 cm³). Motor T603 o výkonu 70 kW byl od roku 1955 montován do reprezentativní limuzíny Tatra 603. Mackerle zkonstruoval i vidlicový vznětový osmiválec T928 použitý v nákladním automobilu Tatra 138. Od roku 1958 pracoval v Ústavu pro výzkum motorových vozidel, přednášel na technických univerzitách a publikoval. Za práci na vzduchem chlazených motorech mu Institute of Mechanical Engineers v Londýně v roce 1962 udělil Herbert Akroyd Stuart Prize. Julius Mackerle zemřel 11. 9. 1988.
-mf-, foto © Wikimedia Commons, Ralf Roletschek
Nesouhlas se zpracováním Vašich osobních údajů byl zaznamenán.
Váš záznam bude z databáze Vydavatelstvím KAM po Česku s.r.o. vymazán neprodleně, nejpozději však v zákonné lhůtě.