Jihočeský kraj v tomto týdnu podat návrh Ústavnímu soudu na zrušení právních předpisů. Jedná se o zrušení sedmi nařízení, kterými Správa NP a CHKO Šumava stanovila na sedmi vybraných částech území Národního parku Šumava takzvané klidové zóny. Podání návrhu k ústavnímu soudu schválilo 27. dubna 2010 Zastupitelstvo Jihočeského kraje. Kraj je přesvědčen, že se jedná o takové prvky ochrany přírody, jejichž rozsah jde nad rámec samotného zákona o ochraně přírody a krajiny, a to bez zmocnění daného zákonem, které by Správu k tomu opravňovalo.
Když zastupitelé 27. dubna 2010 schválili podání návrhu Ústavnímu soudu, jasně
také deklarovali, že pokud by Ministerstvo životního prostředí ČR a Správa národního
parku Šumava uznaly argumenty Jihočeského kraje a zajistily dodržování zákona
a důstojné postavení krajů a obcí při přípravě a projednávání základních dokumentů
a akceptování jejich oprávněných připomínek, nevylučuje hejtman dohodu a zpětvzetí
ústavní stížnosti. "Za téměř dva měsíce, kdy zastupitelstvo schválilo podání
návrhu Ústavnímu soudu, se na přístupu Správy národního parku nic nezměnilo.
Nezaznamenal jsem žádné snahy o nápravu ve váznoucí komunikaci. Proto Jihočeskému
kraji nezbylo nic jiného, než návrh Ústavnímu soudu podat," uvedl hejtman
Zimola.
Podáním návrhu Ústavnímu soudu se Jihočeský kraj nestaví proti ochraně přírody,
ale proti způsobu, jakým byly klidové zóny vyhlášeny. "Podle našeho názoru
park nerespektoval zákon o krajích, podle kterého je kraj oprávněn vyjadřovat
se k návrhům státních orgánů, které se dotýkají působnosti kraje. Správa národního
parku Šumava ani Ministerstvo životního prostředí ČR kraj k jednáním o klidových
zónách nepřizvali," zdůraznil hejtman Jihočeského kraje Jiří Zimola, který
dodal, že park i ministerstvo dlouhodobě neberou krajskou samosprávu na vědomí,
k důležitým jednáním její zástupce nezvou a případné připomínky samosprávy nepovažují
za relevantní a ignorují je.
Jihočeský kraj nesouhlasí ani s formou, jakou byly klidové zóny vyhlášeny. Správou
národního parku a Chráněné krajinné oblasti Šumava bylo v roce 2009 vydáno sedm
nařízení o omezení vstupu podle § 64 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody
a krajiny. "Platnost nařízení, která nabyla účinnosti 1. května 2009, nebyla
časově omezená. Pro srovnání se podívejme do Krkonošského národní park. Také
ten vydal nařízení o omezení vstupu do některých lokalit. Na rozdíl od Šumavy
byla v Krkonoších po dobu platnosti tato nařízení uveřejněna na webových stránkách
správy, byla časově omezená a obsahovala konkrétní důvody omezení vstupu. To
v šumavském nařízení nenaleznete," dodal Zimola.
Návrhu na zrušení právních předpisů - Nařízení Správy národního parku a chráněné krajinné oblasti Šumava č. 4 až 10 z 15. 4. 2009 - podal 7. června 2010 právní zástupce Jihočeského kraje na Ústavní soud. Ústavní soud bude návrh projednávat pod spisovou značkou Pl. ÚS 32/2010.
Nesouhlas se zpracováním Vašich osobních údajů byl zaznamenán.
Váš záznam bude z databáze Vydavatelstvím KAM po Česku s.r.o. vymazán neprodleně, nejpozději však v zákonné lhůtě.