Dokončení cyklostezky z Bezpráví do Chocně je na dohled

10.07.2009 | 14:49
Dokončení cyklostezky z Bezpráví do Chocně je na dohled

Dokončení cyklostezky z Bezpráví do Chocně je na dohledRegion Orlicko - Třebovsko (ROT) úspěšně pokračuje v systematickém budování cyklostezek, které jsou tolik potřebné pro zajištění bezpečné ekologické dopravy a také pro sportovní i rekreační vyžití široké veřejnosti.

Ve druhém roce provozování tří větví cyklostezek hvězdicovitě vycházejících z Ústí nad Orlicí do Letohradu (15 km), České Třebové (10 km) a Bezpráví (5 km) byla letos v květnu zahájena fyzická realizace deset kilometrů dlouhé cyklostezky údolím Tiché Orlice podél železniční trati z Bezpráví do Chocně.
Příprava stavby byla složitá a probíhala relativně dlouho, oříškem byla práva k pozemkům a souběh stezky s dráhou připravující nevídanou modernizaci. Kompromisní řešení bylo nalezeno na začátku roku 2008, po té bylo možno požádat o stavební povolení a podat žádost o dotaci. Oba procesy skončily úspěšně, stavební povolení nabylo právní moci, smlouva o dotaci z regionálního operačního programu byla podepsána 14.10.2008. Vzápětí byly spuštěny administrativní činnosti k výběru dodavatelů, respektující zákon o veřejných zakázkách a dotační pravidla. V dubnu roku letošního byly podepsány rozhodující smlouvy s autorským dozorem, s technickým dozorem investora, s manažerem projektu a s dodavatelem stavby - celý realizační tým stavby je zveřejněn na velkoplošném panelu u již téměř dokončené stezky. A pak už se intenzivně stavělo a současně vyřizovaly obvyklé i méně obvyklé průvodní jevy každé rozsáhlé investice - totiž změny.
Cyklostezka z Bezpráví do Chocně je dlouhá přibližně 10 km, široká je celkem 3 m (v tom 2, 5 m asfaltové vozovky a dvě čtvrtmetrové krajnice), využívá existující polní i lesní cesty překrásným údolím Tiché Orlice a v několika místech též cesty zpevněné, či stávající místní nebo krajské komunikace. Zde je třeba poznamenat, že cyklostezka uživatelsky nepatří výlučně cyklistům a bruslařům. Je totiž současně jediným přístupem k pozemkům a usedlostem, k řece, k trati, k lesům a tudíž plní funkci dopravní obslužnosti pro majitele a správce. Na cyklostezce platí pro všechny její uživatele běžná pravidla provozu na pozemních komunikacích ve smyslu standardního dopravního značení a k nim je velmi žádoucí připojit ještě vzájemnou ohleduplnost.
Do stavby patří pochopitelně objekty komunikací, ale také odvodňovací systémy s drenážemi a propustky, veřejné osvětlení, vegetační úpravy, přeložky drážních kabelů, dopravní značení, odpočívka, pamětní deska (ta bude poblíž pomníku Jana Amose Komenského v Brandýse nad Orlicí) a oprava nebo spíše rekonstrukce secesní lávky v Brandýse nad Orlicí.
O její historii by se snad slušelo napsat jindy a obsáhleji, sloužila totiž kdysi chodcům jako přechod nad kolejištěm v České Třebové a do Brandýsa byla přemístěna po trati údajně v roce 1934. Původní projekt cyklostezek s její opravou nepočítal (lávka měla být odstraněna a nahrazena konstrukcí novou), ale po jednání s vedením města a debatách s občanskou veřejností se povedlo historickou lávku zachránit, byť s náklady o něco vyššími než původními. Základní konstrukce secesní lávky zůstala zachována, nahrazeny jsou pouze zkorodované prvky skládaných profilů, povrch lávky byl tryskáním očištěn na zdravý kov a opatřen základním a vrchními nátěry. Nahrazeno bylo zábradlí, podle cyklistické normy musí mít výšku 1300, mostovka je opět dřevěná. Zcela nové jsou břežní opěry a opevnění břehu u nich.
Jako každá liniová stavba, tak i cyklostezka je při své realizaci provázena nečekanostmi, které dokumentace nemohla předvídat a tedy ani řešit a je třeba operativně rozhodovat na pracovních výborech a kontrolních dnech. Mezi ty komplikovanější záležitosti patří například řešení pozemků po někdejším Velkostatku Brandýs, jehož existence skončila kolem roku 1920, nebo jednání s ČD - Stavební správou i SŽDC - o finálním asfaltovém povrchu až do Chocně umožňujícím in-line bruslení (zde byl problém v relativním časovém souběhu s modernizací trati, který je i v souvislosti s rozhodnutím o tunelové variantě vícestrannou dohodou vyřešen a upřímně děkujeme všem, kteří k ní přispěli), sesuv svahu u Perné a dále na několika místech důkladnější opatření proti povrchovým vodám, naopak velmi příjemným zdržením byla záchrana sovího hnízda s mláďaty.
Celý projekt cyklostezky z Brandýsa do Chocně má rozpočet 29 milionů korun, dotace Evropské unie pokrývá necelých 19 milionů, zbývajících 9 milionů je kryto příspěvky deseti partnerských obcí a měst. Koncovým termínem dokončení projektu je duben 2010, tím se myslí včetně administrativy spojené s vyúčtováním; ovšem smluvní termín s dodavatelem stavby je dřívější, totiž listopad roku letošního. Firma Strabag však pracuje velmi rychle a je vysoce pravděpodobné, že nevyskytnou-li se další komplikace, budeme moci začít cyklostezku na sklonku léta začít používat, ostatně první průzkumníci to tak již činí - buďte opatrní, projíždíte stavbou.
Nejvyšší orgán investora, Valná hromada Regionu Orlicko - Třebovsko proto mohl na své schůzi 18.6.2009 stanovit jako předběžný termín otevření cyklostezky z Bezpráví do Chocně pátek 4. září 2009.
Na shledanou na cyklostezkách - chloubě našeho regionu!

Dokončení cyklostezky z Bezpráví do Chocně je na dohled Pavel Neumeister, manažer projektu

Dokončení cyklostezky z Bezpráví do Chocně je na dohled

Dokončení cyklostezky z Bezpráví do Chocně je na dohled Dokončení cyklostezky z Bezpráví do Chocně je na dohled 

Spolufinancováno Evropskou unií z Evropského fondu pro regionální rozvoj

Dokončení cyklostezky z Bezpráví do Chocně je na dohled




Máte zájem
o zásílání novinek?

Zadejte Vaši emailovou adresu a zajistěte si tak aktuality z České republiky.

Produkt byl úspěšně přidán do košíku
Produkt byl úspěšně odebrán z košíku

Děkujeme za Vaši odpověď,

Nesouhlas se zpracováním Vašich osobních údajů byl zaznamenán.

Váš záznam bude z databáze Vydavatelstvím KAM po Česku s.r.o. vymazán neprodleně, nejpozději však v zákonné lhůtě.

Váš hlas byl započítán. Děkujeme.