Region Orlicko - Třebovsko (ROT) úspěšně pokračuje v systematickém budování cyklostezek, které jsou tolik potřebné pro zajištění bezpečné ekologické dopravy a také pro sportovní i rekreační vyžití široké veřejnosti.
Ve druhém roce provozování tří větví cyklostezek hvězdicovitě vycházejících
z Ústí nad Orlicí do Letohradu (15 km), České Třebové (10 km) a Bezpráví (5
km) byla letos v květnu zahájena fyzická realizace deset kilometrů dlouhé cyklostezky
údolím Tiché Orlice podél železniční trati z Bezpráví do Chocně.
Příprava stavby byla složitá a probíhala relativně dlouho, oříškem byla práva
k pozemkům a souběh stezky s dráhou připravující nevídanou modernizaci. Kompromisní
řešení bylo nalezeno na začátku roku 2008, po té bylo možno požádat o stavební
povolení a podat žádost o dotaci. Oba procesy skončily úspěšně, stavební povolení
nabylo právní moci, smlouva o dotaci z regionálního operačního programu byla
podepsána 14.10.2008. Vzápětí byly spuštěny administrativní činnosti k výběru
dodavatelů, respektující zákon o veřejných zakázkách a dotační pravidla. V dubnu
roku letošního byly podepsány rozhodující smlouvy s autorským dozorem, s technickým
dozorem investora, s manažerem projektu a s dodavatelem stavby - celý realizační
tým stavby je zveřejněn na velkoplošném panelu u již téměř dokončené stezky.
A pak už se intenzivně stavělo a současně vyřizovaly obvyklé i méně obvyklé
průvodní jevy každé rozsáhlé investice - totiž změny.
Cyklostezka z Bezpráví do Chocně je dlouhá přibližně 10 km, široká je celkem
3 m (v tom 2, 5 m asfaltové vozovky a dvě čtvrtmetrové krajnice), využívá existující
polní i lesní cesty překrásným údolím Tiché Orlice a v několika místech též
cesty zpevněné, či stávající místní nebo krajské komunikace. Zde je třeba poznamenat,
že cyklostezka uživatelsky nepatří výlučně cyklistům a bruslařům. Je totiž současně
jediným přístupem k pozemkům a usedlostem, k řece, k trati, k lesům a tudíž
plní funkci dopravní obslužnosti pro majitele a správce. Na cyklostezce platí
pro všechny její uživatele běžná pravidla provozu na pozemních komunikacích
ve smyslu standardního dopravního značení a k nim je velmi žádoucí připojit
ještě vzájemnou ohleduplnost.
Do stavby patří pochopitelně objekty komunikací, ale také odvodňovací systémy
s drenážemi a propustky, veřejné osvětlení, vegetační úpravy, přeložky drážních
kabelů, dopravní značení, odpočívka, pamětní deska (ta bude poblíž pomníku Jana
Amose Komenského v Brandýse nad Orlicí) a oprava nebo spíše rekonstrukce secesní
lávky v Brandýse nad Orlicí.
O její historii by se snad slušelo napsat jindy a obsáhleji, sloužila totiž
kdysi chodcům jako přechod nad kolejištěm v České Třebové a do Brandýsa byla
přemístěna po trati údajně v roce 1934. Původní projekt cyklostezek s její opravou
nepočítal (lávka měla být odstraněna a nahrazena konstrukcí novou), ale po jednání
s vedením města a debatách s občanskou veřejností se povedlo historickou lávku
zachránit, byť s náklady o něco vyššími než původními. Základní konstrukce secesní
lávky zůstala zachována, nahrazeny jsou pouze zkorodované prvky skládaných profilů,
povrch lávky byl tryskáním očištěn na zdravý kov a opatřen základním a vrchními
nátěry. Nahrazeno bylo zábradlí, podle cyklistické normy musí mít výšku 1300,
mostovka je opět dřevěná. Zcela nové jsou břežní opěry a opevnění břehu u nich.
Jako každá liniová stavba, tak i cyklostezka je při své realizaci provázena
nečekanostmi, které dokumentace nemohla předvídat a tedy ani řešit a je třeba
operativně rozhodovat na pracovních výborech a kontrolních dnech. Mezi ty komplikovanější
záležitosti patří například řešení pozemků po někdejším Velkostatku Brandýs,
jehož existence skončila kolem roku 1920, nebo jednání s ČD - Stavební správou
i SŽDC - o finálním asfaltovém povrchu až do Chocně umožňujícím in-line bruslení
(zde byl problém v relativním časovém souběhu s modernizací trati, který je
i v souvislosti s rozhodnutím o tunelové variantě vícestrannou dohodou vyřešen
a upřímně děkujeme všem, kteří k ní přispěli), sesuv svahu u Perné a dále na
několika místech důkladnější opatření proti povrchovým vodám, naopak velmi příjemným
zdržením byla záchrana sovího hnízda s mláďaty.
Celý projekt cyklostezky z Brandýsa do Chocně má rozpočet 29 milionů korun,
dotace Evropské unie pokrývá necelých 19 milionů, zbývajících 9 milionů je kryto
příspěvky deseti partnerských obcí a měst. Koncovým termínem dokončení projektu
je duben 2010, tím se myslí včetně administrativy spojené s vyúčtováním; ovšem
smluvní termín s dodavatelem stavby je dřívější, totiž listopad roku letošního.
Firma Strabag však pracuje velmi rychle a je vysoce pravděpodobné, že nevyskytnou-li
se další komplikace, budeme moci začít cyklostezku na sklonku léta začít používat,
ostatně první průzkumníci to tak již činí - buďte opatrní, projíždíte stavbou.
Nejvyšší orgán investora, Valná hromada Regionu Orlicko - Třebovsko proto mohl
na své schůzi 18.6.2009 stanovit jako předběžný termín otevření cyklostezky
z Bezpráví do Chocně pátek 4. září 2009.
Na shledanou na cyklostezkách - chloubě našeho regionu!
Pavel
Neumeister, manažer projektu
Spolufinancováno Evropskou unií z Evropského fondu pro regionální rozvoj
Nesouhlas se zpracováním Vašich osobních údajů byl zaznamenán.
Váš záznam bude z databáze Vydavatelstvím KAM po Česku s.r.o. vymazán neprodleně, nejpozději však v zákonné lhůtě.