Narodil se v jihotyrolských Dolomitech, ale když žádal v roce 1850 císaře o povýšení do rytířského stavu, zvolil predikát „von Moldelbe“. Alois Negrelli, rytíř od Vltavy a Labe (23. 1. 1799 – 1. 10. 1858), vytvořil totiž jedno ze svých největších děl právě u nás.
Význačný konstruktér kamenných a zvláště železničních mostů získal zkušenosti při stavbě horských silnic a železničních tratí ve Švýcarsku a Rakousku. Pracoval na regulaci Rýna, projektoval např. Korintský a Suezský průplav, ale podle zvoleného predikátu měl nejsilnější vztah zřejmě ke svému Karlínskému viaduktu v Praze.
Při pohledu na staré kamenné oblouky na Florenci, kde tvoří hranici mezi Novým Městem a Karlínem, vás možná ani nenapadne, že jsou součástí mostu, který byl až do roku 1910 nejdelším v celé Evropě. Dodnes je most vystavěný v letech 1846–1849 nejdelším železničním a celkově třetím nejdelším mostem v Česku. Z Florence pokračuje přes Karlín a vltavský ostrov Štvanice do bubenské části Holešovic v celkové délce 1 110 metrů. Po svém dokončení měl 87 oblouků, které nesly železniční trať spojující Prahu a Drážďany. Ve své době byl most dobře viditelný, zástavba v okolí přišla až později, a velmi obdivovaný. Šlo totiž o ojedinělou stavbu v celosvětovém měřítku, mnohde se mosty stavěly ještě ze dřeva.
V průběhu 19. a 20. století doznaly jednotlivé části viaduktu dílčí změny, spojené zejména s potřebou výstavby komunikací a zlepšení průjezdnosti v okolí mostu, ale hlavní část stojí a slouží v Praze stále. I zátěžovou zkouškou v podobě povodně v roce 2002 prošel bez úhony, a tak můžeme mistrovství rytíře od Vltavy a Labe obdivovat i my.
-bst-
Nesouhlas se zpracováním Vašich osobních údajů byl zaznamenán.
Váš záznam bude z databáze Vydavatelstvím KAM po Česku s.r.o. vymazán neprodleně, nejpozději však v zákonné lhůtě.