Hanáckou metropolí se již 115 let můžete projet elektrickou tramvají. V dubnu si město Olomouc připomene toto významné výročí, kdy se rozhodlo od přežitých omnibusů přejít k mnohem modernějšímu řešení městské dopravy.
Jeden z hlavních důvodů zahájení provozu elektrické tramvaje v Olomouci byla skutečnost, že železniční nádraží se nacházelo dost daleko od centra města. Cesta na nádraží byla zbytečně dlouhá, a ačkoliv k vlakům od roku 1845 pravidelně jezdily omnibusy, město si uvědomovalo, že je potřeba zajistit mnohem efektivnější dopravní řešení. Po půl století se éra omnibusů pomalu nachýlila ke konci a nastal čas pro další krok kupředu – k tramvajové dopravě.
Stavební práce začaly roku 1897, zároveň se začalo i s likvidací hradeb starého města. Slavnostní otevření se konalo 1. dubna 1899 a první tramvajová trať měřila 5,3 km. V té době ovšem nebylo provozovatelem město Olomouc, ale soukromá společnost Siemens & Halske. Obě tratě byly jednokolejné s výhybnami, ukončené tzv. úvratěmi. Jen u hlavního nádraží se nacházela smyčka, historicky první smyčka na našem území. Vozy dodala vagonka Johann Weitzer z Grazu (Štýrský Hradec). Olomouc se tak stala prvním městem s elektrickou pouliční dráhou na Moravě.
Roku 1904 město vypovědělo provozovateli smlouvu a tramvajovou trať převzalo pod svou správu. Musel se obměnit vozový park, protože se ukázalo, že vozy jsou příliš těžké a že je stávající mosty neunesou. Následně byly mosty přestavěny na vyšší nosnost.
Postupně se rozšiřovaly a otevíraly další trati až do dnešní moderní podoby.
-mak-
Nesouhlas se zpracováním Vašich osobních údajů byl zaznamenán.
Váš záznam bude z databáze Vydavatelstvím KAM po Česku s.r.o. vymazán neprodleně, nejpozději však v zákonné lhůtě.