(165 let)
Leopold Sviták, rodák z Frenštátu pod Radhoštěm (11. října 1856), se významně zapsal do automobilové historie. V letech 1897–1898 zkonstruoval první osobní vůz NW Präsident, který se stal základem kopřivnické výroby automobilů.
Jako vyučený zámečník se vydal roku 1873 na vandr do Rakous a po návratu nastoupil jako dělnický předák do kopřivnické vagonky (1884). Talent a nápady mu pomohly se rychle prosadit. Roku 1891 vedl soustružnu, zámečnickou dílnu a kovárnu. Firma zakoupila patenty Benz a rozhodla se stavět automobily. Sviták se svým týmem zkonstruoval automobil s řadou originálních konstrukčních prvků, kdy si všechny potřebné součástky zhotovil sám. Vůz NW Präsident urazil trasu Kopřivnice – Vídeň (285 km) za necelých 15 hodin. Kariéru Svitáka ukončila autonehoda, historicky první u nás. Jako řidič 1. 5. 1900 absolvoval ve čtyřčlenné posádce zkušební jízdu, kdy při jízdě z kopce v Rychalticích u Hukvald, v zatáčce naproti hospodě a v rychlosti 25 km/hod., došlo k nehodě. Dílovedoucí Kuchař, který seděl na předním sedadle, zahynul. Zámečník Bayer odlétl nezraněn 3 m do příkopu, stejně jako čtvrtý muž Brauner, který vyvázl jen s odřeninami, když odvážně seskočil. Sviták nehodu přežil, ale lékaři mu museli odejmout roztříštěnou nohu nad kolenem. Příčinu neštěstí nikdo nezjistil. Poté dál působil ve firmě jako poradce, a to až do roku 1912. Otec pěti dětí Leopold Sviták zemřel 10. 12. 1931 v Hukvaldech, kde byl také pochován. Jeden exemplář jeho vozu dnes najdete ve sbírkách Národního technického muzea v Praze.
-aba-, © Wikimedia Commons
Nesouhlas se zpracováním Vašich osobních údajů byl zaznamenán.
Váš záznam bude z databáze Vydavatelstvím KAM po Česku s.r.o. vymazán neprodleně, nejpozději však v zákonné lhůtě.