(175 let)
Na Severní dráze císaře Ferdinanda došlo 27. července 1848 k nečekané nehodě. Parní lokomotiva Jason táhnoucí nákladní vlak č. XI z Bohumína do Vídně explodovala.
K tehdy největšímu železničnímu neštěstí v českých zemích došlo mezi stanicemi Hulín a Napajedla, když z dosud přesně nezjištěných příčin explodoval kotel lokomotivy, což mělo tragické následky. Bezprostředně zahynuli strojvedoucí Nischlag a topiči Černý a Frank. Čistič Prischka, sloužící jako tendrová stráž, zemřel dvě hodiny po výbuchu v důsledku těžkých zranění. Lehce byli zraněni dva nakladači, kteří se později vyléčili. Ze čtyřiceti vozů tvořících soupravu bylo sedmnáct výrazně poškozeno. Při následném ohledání místa havárie byly některé trosky lokomotivy nalezeny až 600 metrů od místa výbuchu. Nejčastěji udávanou příčinou výbuchu byla závada kotle, chyba strojvedoucího nebo nepředpokládaný vývoj a exploze tzv. třaskavého plynu. Vyšetřovatelé havárie se domnívali, že mohlo dojít k poruše čerpadel nebo chybnému nastavení vodoznaku. Napuštění studené vody do rozžhaveného a téměř prázdného kotle pak vedlo k vývoji obrovského množství páry, enormnímu přetlaku a výbuchu. Tato událost na dlouhou dobu ovlivnila pokyny pro údržbu a používání parních kotlů lokomotiv.
-felix-, foto © Wikimedia Commons
Nesouhlas se zpracováním Vašich osobních údajů byl zaznamenán.
Váš záznam bude z databáze Vydavatelstvím KAM po Česku s.r.o. vymazán neprodleně, nejpozději však v zákonné lhůtě.