(115 let)
Dnešní pohodlné cestování autobusy se rodilo těžce. Tramvaje koněspřežné a posléze elektrické měly navrch. Počátky autobusové dopravy provázely navíc technické problémy i nehody.
Autobusovým linkám, tak jak je známe dnes, předcházela nájemní individuální doprava a potřeba přepravy poštovních zásilek. V Praze fungovala od roku 1875 koněspřežná tramvaj, kterou brzo nahradily parní a následně elektrické vozy. Konkurence tramvajím přibyla v roce 1905, kdy se u nás začaly objevovat první sezonní autobusové linky. První pravidelná linka začala fungovat v roce 1908 mezi Pardubicemi, Bohdančí a Holicemi. Dne 28. listopadu došlo k havárii u Semtína. Stroji praskla přední poloosa, sjel z hráze a zranilo se několik osob. V tomtéž roce se v Praze mohli od jara první pasažéři svézt mezi Malou Stranou a Hradčany. Provoz ale provázely od počátku technické problémy, autobusy občas nevyjely i několik dní. V listopadu došlo navíc k vážné nehodě, kdy vůz prorazil opěrnou zeď rampy pod Schwarzenberským palácem na Hradčanech. Přesto autobusy dostaly šanci i další rok. Problémy však pokračovaly, v září přestaly vozy kvůli zátěži jezdit přes Karlův most a hřebíček do rakve provozu autobusů zasadila nehoda 17. listopadu 1909. Při klesání Nerudovou ulicí došlo opět k poruše řetězového pohonu zadních kol a jen díky umění řidiče se nestala tragédie. Provoz byl okamžitě zastaven. Autobusová doprava se do Prahy vrátila s modernějšími stroji až v červnu 1925.
-liban-, foto © DP Praha; DP Pardubice
Nesouhlas se zpracováním Vašich osobních údajů byl zaznamenán.
Váš záznam bude z databáze Vydavatelstvím KAM po Česku s.r.o. vymazán neprodleně, nejpozději však v zákonné lhůtě.