(160 let)
Soukromá železniční společnost Buštěhradská dráha provozovala v letech 1855–1922 tratě v severozápadních Čechách. Spojovaly Kladensko, později Krušné hory a Podkrušnohoří s Prahou.
Buštěhradská dráha zahrnovala mj. dnešní tratě Praha–Kladno–Rakovník, Kladno–Kralupy, Lužná–Chomutov a Chomutov–Cheb. Impulzem pro vznik a rozvoj BD byla těžba uhlí na Kladensku a náhrada koněspřežné dráhy. Buštěhradská železniční společnost byla založena v roce 1852 a licenci k provozování parostrojní železnice obdržela 1. 1. 1855. Nejstarší jsou tratě Kladno–Dubí a Kladno–Kralupy (1855). Provoz z Prahy (Dejvic) do Kladna byl zahájen 4. listopadu 1863. Nejmladší trať vznikla mezi Vojkovicemi a Kyselkou (1895). Maximální délka tratí sítě BD byla více než 400 km. Zákonem č. 124/1923 Sb. byla Buštěhradská dráha zestátněna a začleněna do Československých státních drah. Samotná BD měla po světové válce finanční problémy, její hospodaření skončilo schodkem. Do ČSD přinesla BD mimo tratí i 254 lokomotiv, 226 tendrů, 330 osobních a 8 366 nákladních vozů. 3 lokomotivy se dochovaly ve sbírkách Národního technického muzea. Patří mezi ně i nejstarší dochovaná lokomotiva v Čechách – lokomotiva Kladno z roku 1855.
Pavel Edvard Vančura, foto © Aukro; www.aukcni‑galerie.cz
Nesouhlas se zpracováním Vašich osobních údajů byl zaznamenán.
Váš záznam bude z databáze Vydavatelstvím KAM po Česku s.r.o. vymazán neprodleně, nejpozději však v zákonné lhůtě.