Embéčko byla klasa

23.02.2024 | 19:14
Škoda 1000 MB model 1966

(60 let)
Československá automobilka AZNP Mladá Boleslav představila veřejnosti 21. března 1964 nový osobní vůz Škoda 1000 MB. Vůz měl samonosnou karoserii a motor vzadu s pohonem zadní nápravy.

Mezi lety 1964 až 1969 bylo vyrobeno celkem 443 141 kusů „embéček“ v různých modelových provedeních. Základní verze 1000 MB byla vyráběna s motorem 1,0 litru ve výbavě „Standard“, „De Luxe“ a „Tourist“. Další verze byly 1100 MB s motorem 1,1 l a výbavou „De Luxe“, 1000 MBG s dvoukarburátorovým motorem 1,0 l „De Luxe“. V menším počtu pak 1000 MBX a 1100 MBX s výbavou „De Luxe“. Vyráběný vůz měl pohotovostní hmotnost 755–820 kg a řadový čtyřválcový motor OHV o objemu 988–1107 ccm s výkonem ­31–38 kW. K dispozici byla převodovka 4 + 1. Maximální rychlost vozu byla 120 km/hod. a zrychlení z 0 na 100 km/hod. za 27 sekund. Spotřeba paliva činila 7,5 litru na 100 km. Vzniku tohoto vozu předcházel od roku 1957 vývoj modelů Škoda 976, Škoda 977/I, Škoda 977/II a Škoda 978, lišících se uložením motoru, způsobem jeho chlazení a pohonem přední a zadní nápravy. Mezi lety 1961–1962 proběhl projekt 50 NOV, tj. stavba a zkoušky série 50 vozů vybrané konstrukce, a v roce 1964 začala sériová výroba i díky zcela nové automobilce vybudované v letech 1960–1965. Dodnes, když potkáte „embéčko“ na silnici, zatají se vám z jeho ladných křivek dech – souhlasíte?

-mf-, foto © Wikimedia Commons; Ralf Roletschek, Luděk


Škoda 1000 MB model 1969



počet zhlédnutí: 184

tento článek najdete ve vydání: KAM po Česku březen 2024

Máte zájem
o zásílání novinek?

Zadejte Vaši emailovou adresu a zajistěte si tak aktuality z České republiky.

Produkt byl úspěšně přidán do košíku
Produkt byl úspěšně odebrán z košíku

Děkujeme za Vaši odpověď,

Nesouhlas se zpracováním Vašich osobních údajů byl zaznamenán.

Váš záznam bude z databáze Vydavatelstvím KAM po Česku s.r.o. vymazán neprodleně, nejpozději však v zákonné lhůtě.

Váš hlas byl započítán. Děkujeme.