(145 let)
V Praze zahájily 16. 4. 1880 provoz malé vrtulové parníčky, kterým Pražané přezdívali „ožralé rybičky“. Jméno získaly díky svému kolébavému pohybu, který připomínal opilé ryby.
V říjnu 1879 připlul do Prahy J. P. Parrau s pěti parníčky, které provozoval v Drážďanech. V prosinci nabídl Pražské paroplavební společnosti jejich postoupení za čtvrtinový podíl akcií. Vedení firmy nabídku odmítlo. Parrau musel tedy podnikat samostatně. Provoz mezi dvěma pražskými jezy ale nebyl úspěšný. Parrau se následně pokoušel zavést dopravu mezi Prahou a Chuchlí, ale ani o ni nebyl zájem. V červnu 1882 nabídl své parníky Pražské paroplavební společnosti za 65 000 zlatých, ta to ale nepřijala, a tak Parrau vyhlásil konkurz. Zástupce Pražské paroplavební společnosti měl v dražbě parníky koupit za 15 000 zlatých, byl ale překonán pražským obchodníkem Sommerem, který nabídl 22 000 zlatých. Parníky si od něj pronajal židovský obchodník Goldmann. V květnu 1883 dostal koncesi na plavby mezi Prahou a Zbraslaví, o rok později do Štěchovic a 1885 do Litoměřic. Jeho podnik se jmenoval Rychlá salonní paroplavba. Lodě nebyly rychlé ani salonní, nicméně se dokázaly prosadit díky větší provozní pružnosti, nižším cenám, zlevněným zpátečním jízdenkám a podílu posádek na zisku.
Pavel Edvard Vančura, foto © www.feudal.cz
Nesouhlas se zpracováním Vašich osobních údajů byl zaznamenán.
Váš záznam bude z databáze Vydavatelstvím KAM po Česku s.r.o. vymazán neprodleně, nejpozději však v zákonné lhůtě.