Myška alias Orchestrion

26.04.2025 | 20:28
Motorový vůz řady 810

(50 let)
Vozy řady 810 – nejrozšířenější české železniční motorové vozy – vyráběla Vagonka Studénka v letech 1975–1982. Dnešní RegioMouse byl přezdíván kolejový autobus, šukafon, skleník či plevel. Bylo jich vyrobeno 680 kusů.

Na přelomu 60. a 70. let 20. století výkony v regionální osobní přepravě stále rostly a ČSD postrádaly větší počet malých motorových vozů, které by umožnily nahradit ty zastaralé. Dva prototypy nové řady M 151.0 byly vyvinuty ve Výzkumném ústavu kolejových vozidel a Vagonce Tatra Studénka, kde také byly roku 1973 vyrobeny. Sériová výroba probíhala v letech 1975–1982, ovšem kvůli nárůstu hmotnosti oproti prototypům byly značeny jako řada M 152.0 (810). Původně mělo být dodáno přibližně 300 těchto vozů, ale z důvodu nerealizovaných dodávek motorových vozů řady M 475.0 (860) se počet dodaných vozidel více než zdvojnásobil a ustálil se až na čísle 680. K motorovým vozům byly vyrobeny i přípojné vozy řady Blm (010). V letech 1994–1997 bylo 27 vozů řady 810 přizpůsobeno k samoobslužnému odbavování cestujících. Od poloviny devadesátých let dochází k rekonstrukci vozů i na jiné nové řady.

Pavel Edvard Vančura, foto © Pavel Edvard Vančura


Motorový vůz řady 814 Motorový vůz řady 810


počet zhlédnutí: 9

tento článek najdete ve vydání: KAM po Česku květen 2025

Máte zájem
o zásílání novinek?

Zadejte Vaši emailovou adresu a zajistěte si tak aktuality z České republiky.

Produkt byl úspěšně přidán do košíku
Produkt byl úspěšně odebrán z košíku

Děkujeme za Vaši odpověď,

Nesouhlas se zpracováním Vašich osobních údajů byl zaznamenán.

Váš záznam bude z databáze Vydavatelstvím KAM po Česku s.r.o. vymazán neprodleně, nejpozději však v zákonné lhůtě.

Váš hlas byl započítán. Děkujeme.