(50 let)
Vozy řady 810 – nejrozšířenější české železniční motorové vozy – vyráběla Vagonka Studénka v letech 1975–1982. Dnešní RegioMouse byl přezdíván kolejový autobus, šukafon, skleník či plevel. Bylo jich vyrobeno 680 kusů.
Na přelomu 60. a 70. let 20. století výkony v regionální osobní přepravě stále rostly a ČSD postrádaly větší počet malých motorových vozů, které by umožnily nahradit ty zastaralé. Dva prototypy nové řady M 151.0 byly vyvinuty ve Výzkumném ústavu kolejových vozidel a Vagonce Tatra Studénka, kde také byly roku 1973 vyrobeny. Sériová výroba probíhala v letech 1975–1982, ovšem kvůli nárůstu hmotnosti oproti prototypům byly značeny jako řada M 152.0 (810). Původně mělo být dodáno přibližně 300 těchto vozů, ale z důvodu nerealizovaných dodávek motorových vozů řady M 475.0 (860) se počet dodaných vozidel více než zdvojnásobil a ustálil se až na čísle 680. K motorovým vozům byly vyrobeny i přípojné vozy řady Blm (010). V letech 1994–1997 bylo 27 vozů řady 810 přizpůsobeno k samoobslužnému odbavování cestujících. Od poloviny devadesátých let dochází k rekonstrukci vozů i na jiné nové řady.
Pavel Edvard Vančura, foto © Pavel Edvard Vančura
Nesouhlas se zpracováním Vašich osobních údajů byl zaznamenán.
Váš záznam bude z databáze Vydavatelstvím KAM po Česku s.r.o. vymazán neprodleně, nejpozději však v zákonné lhůtě.